عبدالسلام هروی میگوید:

امام رضا علیه السلام  فرمودند:

رَحِمَ اللهُ عبداً أحیا أمرَنا. قلتُ: کیف یُحیِی أمرَکُم؟ قال: یَتعلّمُ عُلومَنا و یُعلِّمُها النّاسَ فإنَّ النّاسَ لو عَلِمُوا مَحاسِنَ کلامِنا لاتَّبَعونا؛[۱]

خداوند بیامرزد بنده‌ای را که راه و روش ما را احیا کند. به حضرت گفتم: چگونه راه و روش شما را زنده بداریم؟ فرمودند: علوم و دانش‌های ما را فرا بگیرید و به مردم یاد دهید؛ زیرا مردم اگر سخنان نیکوی ما را بدانند، هر آیینه از ما پیروی می‌کنند.

به‌دلیل تغییر مقتضیات و ظرفیت‌های موجود در هر عصر، راه‌های انتقال و نشر معارف نیز با گذشت زمان تغییر می‌یابد. در این میان روش‌هایی مانند سخنوری و نگارش کتاب از دیرباز رواج داشته و اکنون نیز اکثر دانشمندان و نظریه‌پردازان در حوزه‌های مختلف علمی از این دو روش برای انتقال و انتشار نظریات و معارف بهره می‌گیرند.

در عصر حاضر به مقتضای پیشرفت بشر در عرصه‌های علم و فناوری اطلاعات، روش‌ها و راهکارهای جدیدی در این عرصه ارائه شده است که برتر از سایر  روش‌ها هستند؛ امتیازاتی همچون:

۱ – وسعت‌بخشی به فضای انتشار معارف؛ به گونه‌ای که هر فردی در هر گوشه از جهان می‌تواند به این اطلاعات و معارف دست یابد.

۲ – دسترسی آسان به انواع معارف و علوم، تا جایی که انسان می‌تواند به‌راحتی در هر زمان از روز و یا شب به کتب و اطلاعات دلخواه و مورد نیاز خویش مراجعه کند.

۳ – سرعت دستیابی به انواع مختلف نظریات و کتب که با این روش‌ها با صرف حداقل زمان، به اطلاعات فراوانی می‌توان دست یافت.

فلش‌های حافظه، کتاب‌های الکترونیکی، انواع نرم افزارها و همچنین فضای مجازی از جمله ابزارهای عصر حاضر برای انتشار انواع معارف‌اند. در این میان فضای مجازی (اینترنت) مزیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا علاوه بر انتشار افکار و اطلاعات، محلی برای تضارب آرا و افکار گوناگون در زمینه‌های مختلف به حساب می‌آید، و حتی به میدانی برای نبردهای فکری، فرهنگی، اعتقادی و حتی سیاسی تبدیل گشته است و هر تفکری علاوه بر نشر نظریات و کتب خود، به نقد و بررسی و ردّ نظریات و افکار مقابل خود می‌پردازد. از این رو، اکثر افراد برای دستیابی به اطلاعات و یافتن جواب سؤالات خود در زمینه‌های مختلف به فضای مجازی مراجعه می‌کنند و همین نکته ضرورت بهره‌گیری بیشتر از این فضا را برای نشر معارف حقه اهل‌بیت علیهم السلام و محاسن کلام ایشان اثبات می‌کند.

در این شماره نیز بعضی از سایت‌های فعّال در نشر معارف اهل‌ بیت علیهم السلام و مقابله کننده با فرقه ضاله وهابیت را به خوانندگان معرفی می‌کنیم:

سایت مرکز جهانی اطلاع‌رسانی آل‌البیت علیهم السلام علیهم السلام علیهم السلام

 

http://www.al-shia.org

این سایت متعلق به مرکز جهانى اطلاع‌رسانى آل‌البیت علیهم السلام  است که تحت نظر دفتر حضرت آیت الله العظمى حاج سید على حسینى سیستانى(دام ظله العالى) مشغول است.

 سایت «الشیعه» به سی زبان زنده دنیا فعال است و بخش‌های مختلفی دارد.

 الف) قرآن کریم: متن کامل قرآن کریم همراه چند ترجمه فارسى و جستجوگر آیات و لغات، ترتیل کامل قرآن کریم همراه تلاوت‌های مجلسی و آموزش قرآن کریم.

ب) اهل بیت علیهم السلام : زندگی‌نامه معصومین علیهم السلام  همراه گزیده‌اى از سخنان گهربارشان، گزیده‌ای از شرح حال اصحاب عترت علیهم السلام  و متن کامل کتاب‌ها و مقالاتی درباره أئمه أطهار علیهم السلام .

ج) تشیع: معرفى اجمالى مذهب حقه شیعه، شرح حال بزرگان شیعه، دفاع از حریم تشیع شامل پرسش‌های شیعیان از اهل‌سنّت و مصاحبه با تعدادی از ره‌یافتگان به مذهب حق تشیع (صوتی).

د) مراجع و علما: برگزیده‌اى از زندگى‌نامه مراجع تقلید و علما همراه آثار گران‌قدرشان، نمایش متن کامل رساله عملیه مراجع عظام تقلید، طرح پرسش‌هاى شرعى از طرف بازدیدکنندگان و رساندن پرسش‌ها به محضر مراجع تقلید دلخواه آنها و نمایش پاسخ سؤالات.

هـ) کتابسرا: یکى از غنى‌ترین کتابخانه‌ها در پایگاه‌هاى اسلامى فارسى، همراه نمایش کامل متن کتاب در موضوعات مختلف، نمایش متن کامل مجله، ماهنامه و فصلنامه، ارائه مقالات مختلف علمى و فرهنگى و مباحث روز، نمایش پایاننامههاى حوزوى و دانشگاهى و اشعار مذهبی.

و) گفتمان: در این گزینه مخاطبین می‌توانند در محیطى دوستانه درباره دیدگاه‌های یکدیگر، در حوزه‌های گوناگون که از پیش مطرح شده، مناظره کنند و در این بین با دوستان جدیدى آشنا شوند.

این سایت دارای بخش‌های دیگری همچون خاورشناسى، اجتماعى، بانک صوتى، حوزه علمیه و اخبار شیعه است.

 

همچنین در این سایت، پایگاهی با محتوای شاد و اسلامی برای کودکان طراحی شده است:

سایت مرکز الأبحاث العقائدیه  http://www.aqaed.com

این سایت متعلق به دفتر مرکز الابحاث العقائدیه است و این مؤسسه تحت نظر دفتر حضرت آیت الله العظمى حاج سید على حسینى سیستانى(دام ظله العالى) فعالیت می‌کند. سایت مزبور به زبان عربی است و برخی بخش‌های آن عبارت است از:

۱ –  المکتبه العقائدیه: (کتابخانه عقاید) شامل موضوعاتی همچون: ابن تیمیه، وهابیت، مناظرات، اهل الکتاب، المستبصرون، رد الشبهات، اهل‌البیت، العقائد و المسائل الخلافیه و همچنین میراث عقائدی شیعه.

۲ – المستبصرون: در این بخش به بیان زندگی ره‌یافتگان پرداخته شده است که به حقانیت مکتب اهل‌بیت علیهم السلام پی برده و به عروه الوثقی تمسک جسته‌اند. همچنین کتب ایشان معرفی و به چگونگی ارتباط با آنان پرداخته شده است.

۳ – الاسئله العقائدیه: در این بخش مراجعهکنندگان می‌توانند سؤالات و شبهات عقیدتی خود را برای کارشناسان این سایت ارسال کنند و به جواب این سؤالات دست یابند.

۴ – الشیعه و التشیع: این بخش به معرفی شیعیان در سراسر دنیا و سایت‌ها و مؤسسات شیعی اختصاص یافته است.

۵ – الندوات العقائدیه: در این بخش مراجعهکنندگان می‌توانند صوت، تصویر و متن همایش‌ها و نشست‌های علمی این مرکز را به راحتی دریافت کنند.

در عرصه اطلاع‌رسانی، نشر افکار و ترویج فرهنگ‌ها در عصر حاضر، مقوله صوت و استفاده از رسانه‌های تصویری جایگاه و جذابیت ویژه‌ای نزد مخاطبین دارد و تأثیرگذاری آن هم بیشتر است.

سایت نصر TV:http://nasrtv.com

جذابیت‌های تصویری باعث ظهور شبکه‌های تلویزیونی اینترنتی در فضای مجازی شده است که بحمدالله جوانان شیعه در این میدان نیز به خوبی ظاهر شده و شبکه تلویزیونی نصر تیوی را ارائه کرده‌اند.

این سایت با تولید و نشر کلیپ‌ها و فیلم‌هایی با موضوعات مختلف در جهت نشر مکتب أهل‌ بیت علیهم السلام و دفاع از این مکتب فعالیت می‌کند.

نکته شایان توجه این است که این سایت مجهز به شبکه‌ای تلویزیونی شده است. این شبکه به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی، در ساعاتی خاص به پخش برنامه‌های متفاوتی در جهت نشر مکتب أهل بیت علیهم السلام  می‌پردازد.

یکی از سلسله برنامه‌های این تلویزیون، برنامه‌ای است با نام شمشیر شیطان که این نام برگرفته از نقش شمشیر بر روی پرچم آل سعود است. در این برنامه که دارای قسمت‌های مختلفی است، یکی از کارشناسان حوزه، تاریخِ آل سعود و وهابیت و خیانت‌های ایشان به اسلام و مسلمین را همراه مستندات تاریخی بیان می‌کند.

بخش‌های دیگر این سایت عبارت‌اند از: ارائه فیلم‌ها و کلیپ‌هایی با موضوعات بیداری اسلامی، مذهبی، مستند، مقاومت اسلامی و … .

همچنین فیلم‌هایی در این سایت در نقد وهابیت به اشتراک گذاشته شده است. برای مثال، تصویر ذیل، فیلم گفتگو با آقای عصام العماد است. ایشان در این فیلم، شیوه صحیح مناظره با وهابیت را تبیین می‌کند.


 

پاورقی

[۱] . عیون اخبار الرضا علیه السلام ، ج۱، ص ۳۰۸٫