آیا از آیه کریمه «… جَعَلَ مِنْها زَوْجَها وَ أَنْزَلَ لَکُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِیَهَ أَزْواجٍ…» استفاده می شود که خلقت چهارپایان بعد از خلقت انسان بود؟

پاسخ اجمالی


قرآن کریم در ارتباط با خلقت انسان و بهره مندی او از نعمت های مادی جهان می فرماید: «خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَهٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها وَ أَنْزَلَ لَکُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِیَهَ أَزْواجٍ»؛
[۱] او شما را از یک تن آفرید و همسر او را از جنس خودش. از چارپایان برایتان هشت جفت پدید آورد.
این آیه اساساً در مقام بیان این موضوع نیست که انسان جلوتر خلق شده یا حیوانات، بلکه این آیه می خواهد بگوید؛ این چهارپایانی که شما از آنها استفاده می کنید – چه خلقتشان قبل از انسان باشد و یا بعد از آن – خداوند آنها را در اختیار شما قرار داده است.
نظیر آنچه در مورد نزول باران بر آدمیان می فرماید: «وَ أَنْزَلَ لَکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَنْبَتْنا بِهِ حَدائِقَ ذاتَ بَهْجَه»؛
[۲] و برای شما از آسمان آبى فرو فرستاد و به وسیله آن، باغ  های سرورآفرین را رویاندیم. و می دانیم که این آیه نیز در مقام بیان تقدم و تأخر خلقت انسان بر آب نیست.
بنابر این، چه آن که «انزال» در آیه را به معنای خلق و ایجاد معنا کنیم و یا معتقد شویم که هشت جفت حیوان مورد اشاره در این آیه از بهشت فرستاده شده باشند، دلیلی بر تقدیم یا تأخیر خلقت انسان یا حیوان وجود ندارد، بویژه آن که در این عبارت از حرف عطف «ثُمّ» که در بیشتر موارد به معنای تراخی است استفاده نشده است، چنان که در همین عبارت در مورد خلقت زنان از واژه «ثُمّ» استفاده شده است که به نوعی نشانگر تقدیم خلقت مرد بر خلقت زن می باشد.

 

 

منبع:اسلام کوئست


پی نوشت:

[۱]. زمر، ۶٫

[۲]. بقره، ۲۲٫