وهابیت به کمک ثروت قابل توجه در اختیار خود و بهره گیری از ابزارها و روش هایی که به خدمت گرفته است و همراهی هایی از سوی بنگاه های عظیم تبلیغاتی نظام سلطه در کنار خود می بیند، هجمه گسترده ای را بر اندیشه ها و باور های دینی اصیل اسلامی تحمیل نموده است. آنچه خطر این تهدیدات را روز افزون پر رنگ می کند تغییر سیاست ها، رویکردها و روش های تبلیغی وهابیت از حالتی افراط گرایانه و تعصیب آمیز به وضعیتی تساهل آمیز و همراه با لحاظ اقتضای شرایط زمانی ـ مکانی و نوع مخاطب است. هر مقدار ناسزاگویی های گذشته اثر معکوس بر مخاطبین می گذاشت، غیر مستقیم گویی و انعطاف و نرمی در کلام امروز آنان برای مخاطب ابهام آفرین و شبهه زا خواهد بود و آنان را به اهداف خود نزدیک تر خواهد ساخت. در نگاهی جامع تر می توان رویکرد های وهابیت را به سنتی و مدرن تقسیم نمود، با این حال در هم تنیدگی روش های قدیمی و جدید آن ها مانع از آن می شود که در این متن بتوان تفکیک جدی میان آن ها قائل شد. در ادامه به برخی رویکرد ها و سیاست های تبلیغی وهابیت اشاره می شود. شایان ذکر است که موارد پیش رو، حاصل استقراء نظرات و تجربیات عالمان و اندیشمندان برجسته شیعه از مواجهات خود با وهابیت است. به علت رعایت اختصار، حتی المقدور از ذکر مصادیق هر یک از این رویکردها خودداری شده است و این در حالی است که می توان صفحات بسیاری را به ذکر استنادات این موارد اختصاص داد.
رویکرد شناسی تبلیغ در وهابیت
مقاله ای در باب رویکرد شناسی تبلیغ در وهابیت
پاسخ دهید