سؤال: پسر من چند وقتی است که متوجّه شده دایی او سیگار می‌کشد و چندین بار از من سؤال پرسیده است که چرا دایی با این‌که می‌داند سیگار ضرر دارد، به سراغ سیگار می‌رود؟ چطور به او پاسخ دهم؟

جواب:

توجیه نکردن اشتباهات دیگران

ما نباید همیشه به دنبال توجیه کارهای اشتباه دیگران باشیم؛ بلکه با جواب‌های اقناعی کوتاه باید پاسخ بدهیم. مثلاً مادر می‌تواند بگوید: پسرم خودت دیدی که دایی این کارش را پنهان می‌کند؛ پس خودش هم می‌داند که دارد کار اشتباهی می‌کند. بعضی آدم‌ها همین‌گونه‌ هستند؛ یعنی ممکن است اشتباه کنند و با این‌که می‌دانند یک رفتاری غلط است، آن رفتار را انجام می‌دهند. به این پاسخ‌های کوتاه پاسخ‌های اقناعی می‌گوییم.

ذهن بچّه ها را درگیر نکنیم!

نباید ذهن بچّه‌ها را خیلی درگیر این موضوع کنیم. ما هم معتقد هستیم که انسان‌ها ممکن ‌الخطا هستند و امکان خطا‌ کردن برای همه‌ی انسان‌ها وجود دارد. لذا اگر کسی سیگار می‌کشد، او اشتباه می‌کند و ما باید این را اعتراف کنیم و بگوییم که ما هم ناراحت هستیم و برای خود ما هم سؤال است؛ همین‌گونه که الآن برای تو سؤال شده است.

لذا ما هیچ وقت نباید اشتباهات دیگران را توجیه کنیم؛ زیرا ممکن است آسیب‌های تربیتی داشته باشد. به این صورت که ممکن است فرزند ما هم فردا برای هر کار اشتباهی یک توجیه را ضمیمه کند و آن رفتار اشتباه را انجام دهد.