در رابطه با امام زمان(عج)، دعاها و زیارت‏هاى فراوانى نقل شده که در کتب ادعیه موجود است و در کتابى به نام صحیفه مهدیه نیز گردآمده است. به بعضى از این دعاها و زیارت‏ها اشاره مى‏شود.


۱ – 
دعاى ندبه ؛ مهم‏ترین دعاها در عصر غیبت، دعاى ندبه است که سفارش فراوانى به خواندن آن شده است.
صدرالاسلام همدانى در کتاب تکالیف الأنام مى‏گوید: از خواص دعاى ندبه این است که اگر در جایى با حضور قلب و اخلاص تمام و توجه به مضامین عالى آن خوانده شود، عنایت و توجه امام زمان(عج) را به آن مکان جلب مى‏کند، بلکه آن حضرت در آنجا حضور مى‏یابد، چنان که در بعضى جاها اتفاق افتاده است تکالیف الأنام فى غیبه الامام، ص ۱۹۷..
علامه مجلسى نیز در کتاب زاد المعاد با سند معتبر از امام صادق«ع» نقل مى‏کند: «قرائت دعاى ندبه در اعیاد چهارگانه: روز جمعه، عید فطر، عید قربان و عید غدیر» مستحب است» زاد المعاد، ص ۴۹۱..


۲ – 
دعا براى ظهور امام زمان(عج) در روز جمعه ؛ شیخ طوسى آن را در مصباح المتهجد نقل کرده است«اللهم اجعل صلاتک و صلواتِ ملائکتکَ و رُسُلِکَ على محمد و آل محمد وعجِّل فَرَجهم»؛ یا بگوید«اللهم صل على محمد و آل محمد و عجّل فرجهم»؛ مصباح المتهجد، ص ۲۸۴..


۳ – 
صلوات ضرّاب اصفهانى ؛ «اللهم صل على محمد سید المرسلین و خاتم النبیین… اللهم و صل على ولیّکَ المُحیى سنّتک القائم بامرک…»؛. این دعا در چند کتاب از کتاب‏هاى معتبر و با سندهاى معتبر روایت شده است و همیشه مى‏توان آن را خواند همان، ص ۴۰۶ ؛ البلد الامین، ص ۱۲۰ ؛ دلائل الامامه، ص ۵۴۹..


۴ – 
صلوات بر امام زمان(عج) ؛ «اللهم صل على ولیک و ابن اولیائک الّذین فرضت طاعتهم… الهم انتصر به لدینک وانصر به اولیائک و اولیاءه…»؛ مصباح المتهجد، ص ۴۰۵..


۵ – 
دعاى فرج «الهى عظم البلاء» ؛ مرحوم کفعمى در کتاب البلد الامین دعایى را بر حضرت‏امام زمان(عج) نقل‏مى‏کند که آن‏حضرت این دعا را به مردى زندانى یاد داد و بعد از خواندن، او از زندان آزاد شد«الهى عظم البلاءُ و بَرِحَ الخفاءُ وَانکَشَفَ الغطاءُ وانقطع الرّجاء…»؛البلد الامین، ص ۶۰۷ ؛ مزار شهید، ص ۲۳۱.

 


۶ – 
دعاى افتتاح ؛ «اللهم انّى افتتح الثّناء بحمدک و انت مسددٌ للصواب بمنّک…»؛ علامه مجلسى مى‏گوید: با سند معتبر روایت شده که امام عصر(عج) خطاب به شیعیان فرمود: این دعا را در تمام شب‏هاى ماه مبارک رمضان بخوانید ؛ زیرا فرشتگان به آن گوش فرا مى‏دهند و براى خواننده این دعا، طلب بخشش مى‏کنند» زاد المعاد، ص ۱۱۰ ؛ مصباح المتهجد، ص ۵۷۷..


۷ – 
حضرت صادق«ع» در روایتى به یکى از اصحابش فرمود: در زمان غیبت، دعاى غریق بخوانید. راوى پرسید: دعاى غریق چگونه است؟ حضرت فرمود: این چنین است«یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبى على دینک»؛ براى مطالعه بیشتر ر.ک: اثبات الهداه، ج ۳، ص ۴۷۵، ح ۶ ؛ مهج الدعوات، ص ۳۹۶..


۸ – 
زراره از امام صادق«ع» پرسید: اگر من زمان غیبت امام زمان(عج) را درک کردم و در آن زمان واقع شدم، چه کارى انجام دهم؟ حضرت فرمود: اى زراره! اگر این زمان را درک کردى، پیوسته این دعا را بخوان:
«اللهم عرفنى نفسک فاِنّک أن لم تعرفنى نفسک لم أعرف نبیک، اللهم عرفّنى رسولک فاِنّک اِن لم تعرفّنى رسولک لم أعرف حجّتک ؛ اللّهم عرفنى حجتک فانّک ان لم تعرفّنى حجتک ضللت عن دینى»؛ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۴۶، ح ۷۰ ؛ جمال الاسبوع، ص ۳۱۴. ؛ «خدایا! خودت را به من بشناسان، چون اگر خویش را به من نشناسانى پیامبرت را نمى‏شناسم. خدایا! فرستاده‏ات را به من بشناسان، چون اگر او را به من نشناسانى، حجتت را نمى‏شناسم، خدایا! حجت خود را به من بشناسان وگرنه گمراه خواهم شد و از دینم منحرف مى‏گردم».


۹ – 
دعاى عهد ؛ «اللهم ربّ النور العظیم وَ ربَّ الکرسى الرفیع…»؛ ؛ امام صادق«ع» در مورد این دعا مى‏فرماید: «هر کس چهل صبح این دعا را بخواند از یاوران حضرت قائم(عج) خواهد بود و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد، خداوند او را از قبر بیرون مى‏آورد تا در خدمت آن حضرت باشد و حق تعالى به هر کلمه از این دعا هزار حسنه به او عطا مى‏کند و هزار گناه او را مى‏بخشد» مفاتیح الجنان، ص ۱۰۶۱ ؛ زادالمعاد، ص ۴۸۸ ؛ البلد الامین، ص ۱۲۴..


۱۰ – 
زیارت آل یاسین که داراى مضمون عالى و محتواى ارزنده‏اى است. این زیارت مورد تأکید امام زمان(عج) است و خود مى‏فرماید: «هرگاه خواستید توجه کنید به وسیله ما به سوى خداوند و به سوى ما – چنان که خداى تعالى فرموده است – چنین بگویید«سلام على آل یاسین، السلام علیک یا داعى الله و ربّانى آیاته…»؛ مفاتیح الجنان..


۱۱ – 
دعاى فرج«اللهم کن لولیک…»؛ ؛ شیخ عباس قمى در مفاتیح الجنان این دعا را در اعمال شب ۲۳ ماه مبارک رمضان ذکر کرده است.


۱۲ – 
دعاى «اللهم ارزقنى توفیق الطاعه و بعد المعصیه…»؛ ؛ این دعا در مفاتیح‏الجنان شیخ عباس قمى آمده است ر.ک: مکیال المکارم در فوائد دعا براى حضرت قائم(عج)، سید محمد تقى موسوى اصفهانى، ج ۲. (مهدویت۱، رحیم کارگر، کد: ۳۴/۵۰۰۰۲۷)

 

 

منبع:پرسمان