همه مراجع (به جز بهجت و مکارم): اگر در سال سپرده گذارى پول به بانک (همان سال خمسى) به حج مشرف شود، خمس ندارد ؛ ولى اگر نوبت حج پس از آن سال است، به اصل پول سپرده گذارى خمس تعلق مى گیرد، اما سود آن اگر قابل وصول نباشد و براى تشرف به حج از آن استفاده شود خمس ندارد.[۱]

آیه اللّه  بهجت: اگر براى رفتن به حج و عمره چاره اى جز سپرده گذارى و ثبت نام ندارد، به آن خمس تعلق نمى گیرد.[۲]

آیه اللّه  مکارم: اگر پول سپرده گذارى از درآمد سالى باشد که نام نویسى کرده، خمس ندارد (نه اصل و نه سود آن).[۳]

 تبصره. حکم یاد شده در صورتى است که شخص با بانک قرارداد شرعى (مانند مضاربه و…) انجام دهد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[۱] – دفتر: همه مراجع.

[۲] – دفتر: بهجت.

[۳] – استفتاءات، ج ۳، س ۳۳۶٫