آیات عظام امام و سیستانى: خمس دارد و هر زمان دریافت شد یا دریافت آن ممکن گردید، باید فورى خمس آن را بپردازد.[۱]

آیات عظام بهجت، تبریزى، فاضل و وحید: چنانچه بدون پول رهن، نیاز مسکن او تأمین نمى شود، خمس ندارد و هر زمان آن را باز پس گرفت و نیازى به آن نداشت و از مخارج سال زیاد آمد، خمس دارد.[۲]

آیه اللّه  خامنه اى: هنگامى که براى این منظور نیاز دارد، پرداخت خمس آن واجب نیست ؛ ولى هر زمان آن را بازپس گرفت، باید خمس آن را بدهد ؛ مگر آنکه براى اجاره در جاى دیگر، به آن نیاز داشته باشد.[۳]

آیات عظام صافى و مکارم: پول رهن جزء مؤونه است و خمس ندارد ؛ ولى اگر آن را باز پس گرفت و نیازى به آن نداشت، بنابر احتیاط خمس آن را بپردازد.[۴]

آیه اللّه  نورى: اگر نتواند خانه را از راه دیگرى اجاره کند، به مبلغ مذکور خمس تعلق نمى گیرد.[۵]

 تبصره. اصطلاح «رهن» در رهن و اجاره خانه غلط مشهور است، اصطلاح قرض و اجاره (اجاره به شرط قرض) صحیح است. از این رو اصل قرض خمس ندارد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[۱] – امام، استفتاءات، ج ۱، س ۱۱۶ ؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج ۱، س ۶۸۷ ؛ دفتر: سیستانى.

[۲] – بهجت، توضیح‏المسائل، م ۱۳۹۶ ؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج ۱، س ۶۸۷ و ۶۸۸ ؛ دفتر: وحید و تبریزى.

[۳] – اجوبه الاستفتاءات، س ۸۹۷ و ۹۴۵٫

[۴] – مکارم، استفتاءات، ج ۲، س ۵۲۴ و توضیح‏المسائل، م ۵۰۶ ؛ صافى، جامع‏الاحکام، ج ۱، س ۷۰۷٫

[۵] – استفتاءات، ج ۲، س ۳۴۴٫