الف. محل تدریس یک شهر است.

ب. محل تدریس شهرهاى مختلف است.

امام: نماز شکسته است و روزه صحیح نیست.[۱]

آیات عظام بهجت، خامنه اى، فاضل و نورى: اگر رفت و آمد حداقل تا مدتى ادامه داشته باشد – که عرف این کار را شغل او بداند – نماز تمام و روزه صحیح است.[۲]

 آیه اللّه  تبریزى: اگر در هفته حداقل یک بار براى تدریس، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد مى کنند، نماز تمام و روزه صحیح است. اگر رفت و آمدشان در مدت هشت یا نه روز، یک بار انجام مى گیرد، باید احتیاط کنند ؛ یعنى، نماز را تمام و شکسته بخوانند و اگر روزه بگیرند، صحیح است و قضا ندارد.[۳]

آیه اللّه  سیستانى: اگر در ماه، ده روز یا بیشتر در سفر باشند و این امر در مدت یک سال، شش ماه و در مدت بیش از یک سال، تا سه ماه ادامه داشته باشد، نماز تمام و روزه صحیح است. اگر در ماه نه یا هشت روز در سفر باشند، باید احتیاط کنند ؛ یعنى، نماز را تمام و شکسته بخوانند و روزه بگیرند و قضاى آن را نیز به جا آورند.[۴]

آیه اللّه  وحید: اگر چهار روز در هفته را به محل تدریس رفت و آمد داشته باشند، نماز آنان تمام و روزه شان صحیح است. اگر سه روز در سفر باشند، بنابر احتیاط بین نماز شکسته و تمام جمع کنند و بنابر احتیاط روزه بگیرند و قضاى آن را نیز به جا آورند و اگر کمتر از سه روز باشد، نماز شکسته است و روزه صحیح نیست.[۵]

آیه اللّه  صافى: اگر رفت و آمد حد اقل براى مدت چهار ماه ادامه داشته باشد، نماز تمام و روزه صحیح است.[۶]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[۱] – امام، استفتاءات، ج ۲، احکام مسافر، س ۲۶۷٫

[۲] – نورى، استفتاءات، ج۱ و ج۲، نماز مسافر ؛ بهجت، توضیح المسائل، نماز مسافر، شرط پنجم.

[۳] – استفتاءات، س ۴۹۸، ۴۷۲٫

[۴] – سیستانى، منهاج الصالحین، ج ۱، صلاه المسافر، الخامس و sistani.org، نماز مسافر.

[۵] – دفتر: وحید.

[۶] – صافى، جامع الاحکام، ج ۱، نماز مسافر.