درباره برتری چادر نسبت به دیگر پوشش ها دلایلی وجود دارد که مهم ترین آنها از قرار ذیل می باشد:

۱ – تطابق حداکثری با حجاب قرآن کریم

چادر با «جِلباب» که در قرآن ذکر گردیده در میزان و نحوه پوشیدگی همخوانی کامل دارد.

 

۲ – هماهنگی با سیره اهل‌بیت(علیهم السلام)

آنچه که از سیره حضرت زهرا(سلام الله علیه)، حضرت زینب و دیگر زنان اهل‌بیت(علیهم السلام) به دست می آید، استفاده نمودن از عبای مشکی می باشد که همخوانی زیادی با چادر مشکی دارد.

 

۳ – زمینه‌ساز حضور کارآمد و مؤثر اجتماعی زنان با منش اسلامی

ضرورت حضور کارآمد زن در جامعه اقتضا می کند تا این مظهر زیبایی با پوشش کامل امکان حضور سالم و مؤثر در انواع فعالیت های اجتماعی داشته  باشد.

 

۴ – ایجاد امنیت بیشتر برای زن

چادر مشکی، سراسر حجم بدن زنان را پوشانده و به آن ها وقار و متانتی خاص بخشیده و بیش از هر پوشش دیگری، زن را در برابر نامحرم توانا می سازد به گونه ای که می تواند در صورت ضرورت، چهره خود را از افراد هوسرانی که وی را مورد نگاه های مکرر و آلوده خود قرار داده است بپوشاند. برخلاف دیگر پوشش ها که در هنگام ضرورت به هیچ عنوان پناهگاه مناسبی برای زنان به حساب نمی آید.

 

۵ – هم‌خوانی افزون تر با دستورات فقهی و احکام شرعی

از آنجایی که حداقل حجاب شرعی بنا بر نظر مشهور فقها پوشاندن همه بدن به جز صورت و دست ها است، تردیدی نیست که چادر بهترین مصداق برای تحقق حدّ شرعی و اسلامی حجاب است؛ و به دلیل یکسانی و همانندی چادر زمینه بسیاری از مصادیق تبرّج به خودی خود از بین می رود. از همین‌رو نیز فقها تصریح کرده اند که چادر حجاب برتر است.

 

۶ – پرهیز از تحریک مردان

چادر بهترین پوششی است که زن می تواند همه اندام خود را با آن بپوشاند و جلو هر گونه تحریک جنسی را بگیرد و با توجه به رنگ خاموش مشکی، امکان تحریک پذیری مردانه به حداقل می‌رسد. در حالی‌که پوشش هایی مانند مانتو این ویژگی را به صورت کامل ندارند، زیرا وقار و معنویتی که در چادر مخصوصاً چادر مشکی هست در مانتو نیست. مانتو حتی اگر بلند و گشاد باشد باز مقداری سبب نمایان شدن اندام و برجستگی های بدن می شود. گذشته از این‌که به‌کارگیری رنگ های جذاب در مانتو باعث توجه بیشتر نامحرمان شده و زمینه گناه دیگران را فراهم می نماید.

 

۷ – هماهنگی با پیشینه تمدّن ملی

صدها سال پیش از ورود اسلام به ایران، زنان ایرانی چادر را به عنوان پوشش خود انتخاب نموده بودند ازاین‌رو چادر پیش از آنکه یک حجاب اسلامی باشد، یک حجاب ایرانی بوده و نماد لباس ملی ایرانیان می باشد. بر خلاف مانتو که پس از کشف حجاب در ایران مد گردید ازاین‌رو پایبندی نسبت به چادر در واقع صیانت و پاسداری از تمدن ایرانی و اسلامی می باشد.[۱]

 

۸ – چادر پایان بهره کشی از زنان با ابزار مدگرایی

امروزه پوشش مانتو با مدگرایی یک نسبت مستقیم بر قرار کرده که این امر بیش از هر موضوعی بر وضعیت اقتصادی و معیشتی افراد تأثیرگذار خواهد بود. چرا که استفاده از چادر مشکی به دلیل سادگی و ایجاد یک دستی در پوشش بانوان، تأثیر بسزایی در کاهش تقاضای مدپرستی بانوان دارد.

علاوه بر این‌که همین پوشش ساده است که می تواند جایگاه اجتماعی زن را بدون هیچ دغدغه اقتصادی تا مدت ها حفظ نماید و اگر همین پوشش ساده و کم هزینه کنار گذاشته شود هزینه های زیادی همچون خرید لوازم آرایش و مانتوهایی که هر از چندگاهی تغییر مد مییابد زن را به ناچار در چرخه افزایش هزینه های زندگی می کشاند.

 

۹ – چادر خار چشم دشمنان انقلاب اسلامی

علاوه بر فواید فراوان فردی و اجتماعی چادر، بانوان در انقلاب های دینی، نماد مبارزه با اهداف استعماری و استکباری نیز هست. فرانتس فانون درباره ی سمبل و نماد ضداستعماری بودن چادر زنان در انقلاب الجزایر بر ضد دولت فرانسه اعتراف می‌کند.

ریون کرکت (ادوارد شرلی) صهیونیست و مسئول سابق شبکه جاسوسی سیاه در ایران می گوید: «چادر نمادی است که وجود انقلاب را در سر هر چهار راه به نمایش می گذارد؛ با چادر می توان این احساس را پدید آورد که انقلاب اسلامی هنوز زنده و جاوید است.»[۲]

در پایان گفتنی است؛ همان‌طور که بقیه واجبات دارای مراتب مختلفی می باشند حجاب نیز دارای مراتب ضعیف، خوب و خوب تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب می گردد.

 

 

پی نوشت ها


[۱] – نیلچی‌زاده، نقد و بررسی الگوهای حجاب اسلامی در سه دهه اخیر، گروه مولفان، حجاب مسئولیت ها و اختیارات دولت اسلامی، ج ۲ (مقالات فرهنگی – اجتماعی )، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۷ش، اول، ص ۶۶۷- ۶۹۰؛ اکبری، محمد رضا، تحلیلی نو و عملی ا حجاب در عصر حاضر، پیام عترت، ۱۳۷۶ ش، دوم، ص ۷۵ – ۷۷٫

[۲] – هفته نامه ی فیضیه، کشف حجاب به روش مدرن، ۱۵ بهمن ۱۳۷۹ ص۱٫