در سوره آل عمران آیه ۱۴ خداوند می ‌فرماید: «زُیِّنَ لِلنَّاس حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساء»؛ با توجه به این ‌که «ناس» شامل زن و مرد می ‌شود، حب نساء به عنوان یکی از موارد شهوات، چگونه با خود ناس و زنان قابل جمع است؟

پاسخ اجمالی

در این آیه شریفه خداوند می ‌فرماید: «محبّت امور مادى، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسب ‌هاى ممتاز و چهارپایان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است [تا در پرتو آن، آزمایش و تربیت شوند ولى] اینها [در صورتى که هدف نهایى آدمى را تشکیل دهند،] سرمایه زندگى پست [مادى] است و سرانجام نیک [و زندگىِ والا و جاویدان]، نزد خداست».[۱]
در پاسخ به این پرسش لازم است به چند مسئله توجه شود:
۱٫  آیه در مقام بیان این نیست که همه این موارد برای همه افراد بشر جاذبه دارند، چه بسا برخی از اینها برای عده ‌ای اصلاً جلب توجه نکنند، مثلاً شاید برخی از انسان ‌ها نسبت به زراعت بی ‌رغبت باشند.
۲٫ همان ‌طور که در تمام جوامع دیده می ‌شود و بدیهی است، نوعاً مردان به سمت زنان کشیده می ‌شوند و زنان برای مردان عرضه می ‌شوند و گاهی خودفروشی می ‌کنند، حتی در دنیای مادی امروز که امکان همه چیز در آن وجود دارد، کمتر مکانی یافت می ‌شود که در آنجا مردانی بدکار وجود داشته و با عرضه خود به زنان از این راه کسب درآمد کنند! همه اینها مواردی است که دلالت دارند بر این ‌که زنان برای مردان زینت داده شدند نه مردان برای زنان.
۳٫ اگرچه معنای «ناس» عام است، اما در مواردی با قراین پیرامونی می ‌توان معنای آن ‌را محدود کرد:
الف. «وَ إِذا قیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَما آمَنَ النَّاس‏»؛
[۲] «و چون به آنان گفته شود که شما نیز همانند دیگر مردمان ایمان بیاورید».
در این آیه با این ‌که واژه «ناس» به کار رفته، اما منظور از ناس همه مردم نیستند؛ چون افرادی که به آن ‌حضرت ایمان آورده بودند نسبت به تمام مردم بسیار کم بودند.
ب. «إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ کُفَّارٌ أُولئِکَ عَلَیْهِمْ لَعْنَهُ اللهِ وَ الْمَلائِکَهِ وَ النَّاسِ أَجْمَعین»‏؛
[۳] «بر آنان که کافر بودند و در کافرى مُردند لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم باد».
در این آیه نیز، آیا می ‌توان گفت که کافران نیز بر خودشان لعنت می ‌فرستند؟ قطعاً چنین نیست.
۴٫ تمام شهوات و امیال انسانی در این چند مورد جمع نشده  ‌است، بلکه این موارد شاخص ‌هایی است برای امیال انسانی، بر این اساس ممکن است گفته شود همان ‌طور که زنان برای مردان زینت داده شده ‌اند، مردان نیز می ‌توانند در برخی موارد برای زنان زینت محسوب شوند.
بنابر این در آیه فوق نیز منظور از «ناس» بعضی از آنان می ‌باشد؛ یعنی مردان.  علاوه بر این با توجه به تفسیر شهوات به زنان، مال، زراعت و… فهمیده می ‌شود که منظور از ناس مردان می ‌باشند.

 

 

 

 منبع:اسلام کوئست


پی نوشت:

[۱]. آل عمران، ۱۴٫

[۲]. بقره، ۱۳٫

[۳]. بقره، ۱۶۱٫