هرگاه از هفت آسمان سخن به میان مى آید، چنان بیان مى شود که مراد این آسمان که بشر به آن نگاه مى کند، نیست. آیا این تعبیر با اعتقاد به جسمانى بودن معراج پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) منافات ندارد؟
در پاسخ به این پرسش باید به چند مطلب توجه داشت.
مطلب اول: در معراج پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) هم جسم حضرت حضور داشت و هم روحش.
مطلب دوم: بعید است این آسمانى که الان کفار و ملحدان سفینه هاى فضایى به آن مى فرستند، آسمانى باشد که قرآن کریم به آن اشاره دارد؛ چون در قرآن کریم فرمود: «لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ؛ درهاى آسمان ها به روى کفار باز نیست».[۱] اگر منظور این آسمان ظاهرى است که صحیح نیست؛ زیرا این آسمان مرتب محل تردد سفینه هاى فضایى کافران است. پس معلوم مى شود منظور از آسمان، آسمان معنوى است.
شاهد دیگر آن است که فرمود: «وَ أَوْحى فِی کُلِّ سَماءٍ أَمْرَها؛ امرهر آسمانى را به مسؤولش ارسال کرده است.»[۲] آن وقت آسمان هاى ظاهرى در حکم ابدان و آسمان هاى معنوى به منزله غیب و ارواح آسمان هاى ظاهریند که درهاى آن ها به روى کفار باز نمى شود و مدبرات امر در واقع با ارواح این آسمان ها ارتباط دارند. در سایه اداره آسمان هاى باطنى این آسمان هاى ظاهرى نیز اداره مى شود.
مطلب سوم: در قرآن کریم فرمود: «إِنّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزِینَهٍ الْکَواکِبِ».[۳] ستاره هایى که شما مى بینید همگى زینت آسمان اول به شمار مى آیند. از مجموع مطالب فوق این نتیجه حاصل مى شود که اولاً، منظور خداوند از آسمان هاى هفت گانه آسمان هاى معنوى اند نه مادى و ثانیا، هیچ منافاتى با معراج پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) ندارند؛ چون معراج ایشان هم جسمانى بود و هم روحانى.
منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی
[۱] – سوره اعراف۷: آیه ۴۰٫
[۲] – سوره فصلت۴۱: آیه ۱۲٫
[۳] – سوره صافات۳۷: آیه ۶٫
پاسخ دهید