مقام امن به چه معنا است؟

پاسخ اجمالی

پرهیزکاران به پاس ایمان و تسلیم در برابر حق، در قیامت در پیشگاه خدای متعال مقامی خواهند داشت که از آن به «مقام امن» یا «مقام امین» تعبیر می شود.
قرآن کریم در این باره می فرماید: «إِنَّ الْمُتَّقینَ فی‏ مَقامٍ أَمینٍ»؛
[۱] براستى پرهیزگاران در مقامى امن هستند.
واژه «مقام» به معناى محل قیام است؛ یعنى محل ثبوت و پابرجایى هر چیز؛ و به همین جهت محل اقامت را نیز مقام گفته ‏اند. کلمه «امین» صفتى است از «أمن»؛ یعنى نرسیدن مکروه. بنابر این معنای آیه این است که پرهیزکاران در روز قیامت، در محلى امن از هر ناخوشایندی و از تمام ناملایمات، ثابت و مستقر خواهند بود.
[۲]
مقام امین در قیامت، می تواند همان باغ ها با چشمه هایی باشد که در زیر درختانش جاری است.
[۳]
«مقام امن» و «مقعد صدق»
[۴] در این آیه، مخصوص افرادی است که در زندگی تقوا پیشه کرده اند. کسانى که در این عالم قلبشان مطمئن به ایمان گردید و خانه دل را از اغیار خالى نموده، با غضب و شهوت و جنود شیطان به مقابله برخاسته و بر آنها پیروز گردیدند؛ و از چنگ علائق عالم طبیعت و مادیات رها شده اند. اینان در قیامت در جایگاه امن سکنا می گزینند.
گفتنی است که نسبت دادن «أمن» به «مقام» و گفتن «مقام امین» از باب مجاز در نسبت است؛ به دلیل آن که «امین» صفت «صاحب مقام» است و در ظاهر به خود «مقام» نسبت داده شده است.
[۵]

 

 

 منبع:اسلام کوئست


پی نوشت:

[۱]. دخان، ۵۱٫

[۲]. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏۱۸، ص ۱۴۹، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق.

[۳]. طبری، ابو جعفر محمد بن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج ‏۲۵، ص ۸۱،  بیروت، دار المعرفه، چاپ اول، ۱۴۱۲ق.

[۴]ر. ک: پاسخ ۸۵۳۱۸ (جایگاه پرهیزکاران در قیامت).

[۵]. آلوسی، سید محمود، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، تحقیق، عطیه، علی عبدالباری، ج ‏۱۳، ص ۱۳۳، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۴۱۵ق؛ المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏۱۸، ص ۱۴۹٫