با توجه به آیات قرآن اگر ساعت و لحظه مرگ شخصی فرا رسد هیچ کس قادر نیست که آن را لحظه ای جلو یا به تأخیر اندازد. حال چرا قاتل را مجازات می کنند در صورتی که تقدیر مقتول آن بوده که باید در آن لحظه از دنیا می رفته است؟
در این باره باید توجه داشت بین قضا و قدر تکوینی و قضا و قدر تشریعی تفاوت است. قضای تکوینی همان قطعیت و حتمیت حوادث پس از گذراندن سلسله علت ها و فراهم شدن شرایط آن است. اما این که چه کسانی با اختیار یا سوء اختیار خود در این سلسله عوامل دخالت داشته اند، همان قضا و قدر تشریعی است. به عبارت دیگر، قضای تشریعی همان فرمان الهی در تعیین وظایف فردی و اجتماعی انسان ها می باشد و تقدیر تشریعی همان تعیین مقدار و حدود این وظایف فردی و اجتماعی از ناحیه پروردگار می باشد.[۱]
لذا باید مغالطه مغالطه ای که در مثال رخ داده است را دقت نمود. درست است که این فرد طبق قضا و قدر تکوینی خداوند خطا و قتل را مرتکب شده است، ولی طبق اراده تشریعی الهی این عمل حرام و از گناهان کبیره بوده است.
به طور مثال این که چاقو می برد و یا عقرب نیش می زند این خاصیت اشیاء وخصوصیت تکوینی موجودات است و براساس اراده تکوینی خداست و از آن به تکوینیات تعبیر می شود، اما اگر با چاقو دست کسی را می برند حرام می باشد و اگر میوه ای را پوست می گیرند، جایز می باشد. این گونه حکم حرمت و حواز براساس فرمان و اراده تشریعی خداوند می باشد و در این میان تنها آنچه اختیار یا سوء اختیار انسان در آن دخالت دارد، سزاوار ثواب یا مجازات از سوی خداوند می شود و از این گونه امور به تشریعیات تعبیر می شود.
در این باره امام رضا(علیه السلام) در یک حدیث نورانی و جامع حوادث و رفتارها را به سه گروه تقسیم می فرمایند و در هر کدام جایگاه اختیار انسان و جایگاه قضا و قدر خداوند راه مشخص می کنند. ایشان می فرمایند:
الاعمال علی ثلاثه احوال، فرائض و فضائل و معاصی و اما الفرائض فیأثر الله عزوجل و برضی الله و قضاءالله و تقدیره و مشیته و علمه. و ام الفضائل فلیست بامرالله ولکن برضی الله و بضاء االله و بقدر الله و بمشیته و بعلمه. و اما المعاصی فلیست بامرالله، لکن بقضاءالله و بمشیته و بعلمه ثم یعاقب علیها»؛ «اعمال و رفتارها بر سه گونه اند؛ واجبات و مستحبات و معصیت ها و اما واجبات به دستور خداوند و به رضایت خداوند و قضا و قدر و مشیت خداوند و به علم خداوند می باشد».
اما مستحبات؛ به دستور خداوند نیست اما به رضایت خداوند و قضا و قدر و مشیت خداوند و به علم خداوند می باشد. و اما گناهان و معصیت ها به دستور خداوند نیست اما به قضا و قدر خداوند و مشیت و علم خداوند است و سپس مجازات می شود».
از این روایت نورانی به خوبی آشکار می شود اگر قتل و کارهای خطا براساس شرایط و قانون قضا و قدر اتفاق افتاده و خداوند نیز به آن آگاه می باشد، اما به دستور و رضایت خداوند نیست و سزاوار مجازات الهی است.
منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:علیرضا حیدرزاده/پرسش وپاسخ دانشجویی
[۱] – قضا و قدر از دیدگاه اسلام، ص ۱۶۲
پاسخ دهید