در آیه ۳۰ سوره مدّثر درباره ۱۹ فرشته گمارده شده بر دوزخ سخن گفته شده است. سؤالم این است که؛ دانستن تعداد این فرشتگان به ما چه کمکی می کند و این که ۱ یا ۱۹ یا ۲۹ تا بودن این فرشتگان چه اهمیتی دارد؟ این آیه حامل چه پیامی برای خواننده است؟ قطعاً خداوند خالق جهان در قرآن کلامی را بیان نمی کند که کاربردی نداشته باشد. پس مفهوم و دلیل آن چیست؟

پاسخ اجمالی

در ابتدای سوره مدّثر، خداوند متعال پس از بیان دستوراتی که خطاب به پیامبر اسلام(ص) دارند، اشاره به روز قیامت کرده و با لحنی تهدیدآمیز، درباره شخص کافر چنین می فرماید: «به زودی او را در سقر خواهیم انداخت».[۱] در آیات بعد و در توصیف شرایط «سقر» می فرماید: «نوزده نفر[یا نوزده گروه] از فرشتگان بر آن گمارده شده است».[۲] بعد از این که پروردگار، چنین تعدادی را اعلام فرمود، در آیه بعد، به برخی از حکمت های اعلام چنین تعدادی می پردازد.
۱٫ آزمایش کافران:
[۳] این آزمایش از دو جهت بود. اول این که بیان این عدد موجب می شد که آنها آیات الهی را به سُخریه بگیرند و آن را امر بی فایده و فاقد ارزش بدانند، دوم این که تعداد فرشتگان را کم بدانند و خود را قادر با مقابله با آنان معرفی کنند. از این رو گفتند: ما می توانیم در مقابل هرکدام از این فرشتگان ده نفر از مردان خود را قرار دهیم تا با آنان مقابله کرده و آنها را شکست دهند؛ این درحالی است که فرشتگان الهی آن قدر قدرتمند هستند که می توانند یک قوم را هلاک کرده و زمین را زیر و رو کنند.[۴]
برخی از مفسّران؛ معانی مختلف دیگری نیز از فتنه کافران ارائه کرده اند که می توان به فهمیدن توانایی خدا در قادر ساختن نوزده فرشته بر امری که هزاران فرشته قوی قدرتش را ندارند، اشاره کرد.
[۵]
۲٫ به یقین رسیدن اهل کتاب:
[۶] تصریح به تعداد فرشتگان موکّل جهنّم، موجب می شود که اهل کتاب به حقانیت پیامبر اسلام(ص) و آسمانی بودن دین اسلام یقین حاصل کنند؛ زیرا در کتب دینی آنها نیز به این عدد اشاره شده است و این همسانی، نشانه خوبی برای حقانیت اسلام است.[۷]
۳٫ افزایش ایمان مسلمانان:
[۸] وجود هماهنگی بین قرآن و دیگر کتب آسمانی در تعداد این فرشتگان، موجب می شود که مسلمانان نیز بر ایمانشان افزوده شود.[۹]
روایتی نیز از پیامبر اسلام(ص) وجود دارد که دلیل دیگری برای چنین تعدادی را اعلام می کند. این روایت بیانگر آن است که میان تعداد حروف «بسم الله الرّحمن الرّحیم» که نوزده حرف است، با تعداد فرشتگان دوزخ تناسبی وجود دارد:
«هر کس می خواهد خداوند او را از مأموران جهنم نجات دهد، به قرائت “بسم الله الرّحمن الرّحیم” بپردازد. بدین صورت که هر حرف آن، سپری در مقابل هر کدام از مأموران آتش خواهد بود».
[۱۰] در واقع این نوزده حرف، علامت رحمت نامتناهی خداوند هستند.[۱۱]

 

 

 منبع:اسلام کوئست


پی نوشت:

[۱]. «سَأُصْلِیهِ سَقَرَ». مدّثر، ۲۶٫

[۲]. «عَلَیهْا تِسْعَهَ عَشَرَ». مدّثر، ۳۰٫

[۳]. «وَ ما جَعَلْنا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَهً لِلَّذِینَ کَفَرُوا». مدّثر، ۳۱٫

[۴]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۲۵، ص ۲۳۹ – ۲۴۰، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ اول، ۱۳۷۴ش.

[۵]. ر. ک: فخرالدین رازی، محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج ۳۰، ص ۷۱۱، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، ۱۴۲۰ق.

[۶]. «لِیَسْتَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ»؛ مدثر، ۳۱٫

[۷]. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۲۰، ص ۸۹، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق.

[۸]. «وَ یَزْدادَ الَّذِینَ آمَنُوا إِیمان»؛ مدثر، ۳۱٫

[۹]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۱۰، ص ۵۸۷، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، ۱۳۷۲ش.

[۱۰]. شعیری، محمد بن محمد، جامع الاخبار، ص ۴۲، نجف، مطبعه حیدریه، چاپ اول، بی تا.

[۱۱]. کاشانی، ملا فتح الله، تفسیر منهج الصادقین فی الزام المخالفین، ج ۱، ص ۳۲، تهران، کتابفروشی محمد حسن علمی، ۱۳۳۶ش.