بهترین برهان براى اثبات ولایت و خلافت اهل  بیت ـ علیهم  السّلام ـ ، همان استدلال مخالفین است براى ردّ ولایت اهل  بیت و اثبات آن براى شیخین، مانند غریقى که « یَتَشَبَّثُ بِکُلِّ حَشیشٍ. »؛ (به هر خار و خاشاکى چنگ مى  زند.) روایاتى در فضل ابى بکر نقل کرده  اند و در پى آن نوشته  اند: « این گفتار رسول اللّه   ـ صلّى  اللّه  علیه  وآله  وسلّم ـ است که شیعه آن را رد مى  کنند، با این که خدا درباره  ى آن حضرت مى  فرماید: «وَ مَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْىٌ یُوحَى»  او از سر هوا و هوس سخن نمى  گوید، وسخن او تنها وحى است که به او وحى مى  گردد. سوره  ى نجم، آیه  هاى ۳ و ۴٫

مى  گوییم: چه  طور شد درباره ى گفتار دومى که در پاسخ رسول خدا ـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم ـ گفت: « إِنَّ الرَّجُلَ لَیَهْجُرُ. » این مرد قطعا هذیان مى گوید! این سخن را نمى گویید که:

«وَ مَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَىآ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْىٌ یُوحَى» البته حرف  هاى آن  ها هیچ تناقض ندارد، چون بخشى از این حرف  ها در یک صفحه نوشته شده، و بخش مناقض با آن در صفحه  ى دیگر؛ و در تناقض، وحدت زمان و مکان معتبر است! درباره ى غصب فدک براى این که خانه ى على ـ علیه  السّلام ـ را ببندند راه چاره اى پیدا نکردند جز این که این حدیث را جعل کردند که حضرت رسول ـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم ـ فرمود: « نَحْنُ مَعاشِرَ الاْءَ نْبِیاءِ لا نُورِّثُ ذَهَبا وَ لا فِضَّهً وَ لا عِقارا وَ لا دارا، وَ لکِنّا [وَ إِنّما] نُوَرِّثُ الإیمانَ وَ الْحِکْمَهَ و الْعِلْمَ وَ السُّنَّه. »  ما گروه پیامبران طلا و نقره و زمین و خانه به ارث نمى  گذاریم، بلکه ایمان و حکمت و علم و سنّت به ارث مى  گذاریم. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج ۱۶، ص ۲۱۴، ۲۲۴ و ۲۲۷ و…

مى  گوییم: چه  طور شد که شما هم درهم و دینار را وارث شدید و هم علم و حکمت را و هم امارت و خلافت را؛ ولى اهل  بیت نه وارث درهم و دینار شدند و نه وارث علم و حکمت و نه…؟!

خلاصه این که: به عقیده ى بنده، نشر کتاب هاى استدلالى عامّه به شرط این که مانع از نشر کتب جوابیه  ى خاصّه نباشد،خوب است.

منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد۱ / محمد حسین رخشاد