در پژوهش حاضر به با روش تحلیل اسنادی، مبانی، اصول و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه امام صادق (ع) موردبررسی قرارگرفته است. جامعه آماری، کلیه منابع دستاول (آثار مربوط و منتسب به امام صادق ع) و منابع دستدوم از منابع غنی اسلامی و احادیث و روایات و اقوال منقول از امام صادق (ع) است که در نشریات و سایتهای اینترنتی و پژوهشها و تحقیقات مرتبط با موضوع تحقیق موجود میباشد و نمونهگیری به شیوه هدفمند انجامشده و بر این اساس از منابع فوقالذکر استفاده گردیده است. ابزار پژوهش نیز فیشبرداری بوده و یافتههای حاصل از پژوهش مورد تحلیل قرارگرفته است که عمدهترین یافتهها عبارتاند از: ۱) مبنای تربیت از منظر امام صادق (ع) شامل شش مبنای، خداجویی و بندگی خدا، عقلانیت و اندیشه ورزی، کرامت، ضعف، هدایتپذیری انسان، جذبه حسن و احسان است. ۲) مبنای خداجویی و بندگی خدا شامل اصل تقوی و زهد و مبنای عقلانیت و اندیشه ورزی شامل اصول اعتدال و تذکر و مبنای کرامت شامل اصل عزت و مبنای ضعف شامل اصول سعهصدر، مسامحت و مبنای هدایتپذیری انسان شامل اصول تبلیغ و ارشاد و تعلیم و مبنای جذبه حسن و احسان شامل اصول فضل، تواضع و آراستگی است. ۳) درمجموع شش مبنا و ۱۱ اصل یادشده دارای ۲۹ روش تربیتی میباشد که همگی به منابع فوقالذکر و منتسب به امام صادق (ع) مستند شده است.
اهل بیت > سیره و زندگانی اهل بیت علیهم السلام > 08 - امام صادق علیه السلام > بررسی تربیت اخلاقی از منظر امام صادق علیه السلام مبانی، اصول، روشهای تربیتی
بررسی تربیت اخلاقی از منظر امام صادق علیه السلام مبانی، اصول، روشهای تربیتی
مقاله ای از محسن فر مهینی فراهانی، محمدحسن میرزا محمدی، علی امیر سالاری
پاسخ دهید