آیا صحیح است که خداوند کفر را میبخشد اما شرک را نمیبخشد؟
چرا کفر بخشیده می شود ولی شرک بخشیده نمی شود؟
پاسخ اجمالی
۱ – در این زمینه باید گفت که «کفر» اقسام مختلفی دارد، و «شرک» نیز یکی از اقسام آن محسوب می شود. همچنین اینگونه نیست که «کفر» به طور مطلق بخشودنی باشد و آیاتی مانند آیات ۱۳۷ و ۱۶۸ سوره نساء وجود دارد که صراحتاً اعلام می کند که کفر نیز بخشودنی نیست، بنابر این، از این جهت فرقی میان کفر و شرک وجود ندارد.[۱]
البته کفر افرادی مانند مستضعفان فکری قابل بخشش است.
۲ – در تعالیم و آموزه های قرآن کریم و روایات «شرک» و «کفر» از گناهان بسیار بزرگ و نابخشودنی[۲]به شمار می آیند، و بالاترین مرتبه شرک، شرک به خدای متعال است.
قرآن کریم از قول لقمان حکیم در سفارش به فرزندش می فرماید: پسرم هیچ چیز را شریک خدا قرار مده که شرک ظلم عظیمی است. «وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لِابْنِهِ وَ هُوَ یَعِظُهُ یا بُنَیَّ لا تُشْرِکْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ».[۳]
و یا در آیه ای دیگر می خوانیم: خداوند (هرگز) شرک را نمی بخشد! و پایین تر از آن را برای هر کس (بخواهد و شایسته بداند) می بخشد. و آن کسی که برای خدا، شریکی قرار دهد، گناه بزرگی مرتکب شده است.[۴]
اساسی ترین مسئله عقیدتی که لقمان حکیم به فرزندش سفارش می کند، مسئله «توحید» است. توحید در تمام زمینه ها و ابعاد؛ زیرا هر حرکت تخریبی و ضد الهی از شرک سرچشمه می گیرد؛ مانند دنیا پرستی، مقام پرستی، هوا پرستی، و … که هر کدام شاخه ای از شرک محسوب می شود. همان گونه که اساس تمام حرکت های صحیح و سازنده، توحید و تنها دل به خدا بستن، و سر بر فرمان او نهادن، و از غیر او بریدن و همه بت ها را در آستان کبریایی او در هم شکستن است.
قابل توجه است که لقمان حکیم، دلیل بر نفی شرک را این ذکر می کند که شرک ظلم بزرگی است. چه ظلمی بالاتر از این که موجودات بی ارزشی را همتای خدا قرار دهند؛ لذا کفر و شرک به خدا که انکار حقایق عالم را به دنبال دارد و موجب انکار همه حقایق هستی و خالق می گردد، موجب محرومیت های مختلف و همیشگی برای انسان می شود که از جمله آنها محروم شدن از بهشت و ورود به جهنم خواهد بود.
از سوی دیگر، باید توجه داشت که سایر گناهان اگر چه در جای خویش موجبات عذاب الهی را فراهم می کند، اما از جهت شدت و حساسیت موضوع به این حد نیست؛ یعنی این گناهان، وجود خدا که اصل و ریشه است را زیر سؤال نمی برد؛ به همین دلیل خداوند حساسیت ویژه ای را نسبت به شرک قائل می شود.
گفتنی است که عفو الهی شامل افرادی می شود که شایستگی آن را دارند. عفو الهی مشروط به مشیت و خواست او است و به این ترتیب یک مسئله عمومی و بدون قید و شرط نیست، و مشیت و اراده او تنها در مورد افرادی است که شایستگی خود را عملاً به نوعی اثبات کرده اند. و از این جا روشن می شود که چرا شرک قابل عفو نیست؛ زیرا مشرک ارتباط خود را از خداوند به کلی بریده و مرتکب کاری شده است که بر خلاف اصلی ترین اصول ادیان الهی است.[۵]
البته نظر برخی مفسران آن است که حکمت این که خدای متعال شرک را نمی آمرزد، این است که عالم خلقت که سراپایش رحمت خدا است، اساسش عبودیت خلق و ربوبیت خداى تعالى است، همچنان که خود خداى تعالى فرمود: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ».[۶] و روشن است که با وجود شرک، دیگر عبودیتى در کار نیست.[۷]
منبع:اسلام کوئست
پی نوشت:
[۱]. ر. ک: پاسخ های ۸۲۶۸۹؛ ۲۷۱۴۷.
[۲]. البته در صورت توبه و پشیمانی حتی شرک و کفر نیز قابل بخشش است.
[۳]. لقمان، ۱۳٫
[۴]. نساء، ۴۸٫
[۵]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۱۷، ص ۳۸- ۳۹، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ اول، ۱۳۷۴ش.
[۶]. ذاریات، ۵۶٫
[۷]. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۴، ص ۳۷۰، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق.
پاسخ دهید