آیات عظام امام، تبریزی، خامنه‌ای، صافی، نوری و وحید: بازی با آلات قمار ـ هر چند بدون برد و باخت ـ حرام است.[۱]

آیات عظام بهجت و مکارم: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون آن باشد، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.[۲]

آیه الله فاضل: اگر در عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختی در کار نباشد اشکال ندارد.[۳]

آیه الله سیستانی: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون برد و باخت و شرط بندی باشد؛ چنانچه در عرف محل (شهر) از آلات قمار شناخته شود، بنابر احتیاط واجب بازی با آن جایز نیست.[۴]

 

منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی احکام موسیقی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: سید مجتبی حسینی (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)


[۱]ـ صافی، جامع الاحکام، ج ۱، س ۱۰۴۵؛ امام، الاستفتائات، ج ۲، (مکاسب محرمه)، س ۱۸؛ خامنه‌ای، اجوبه الاستفتائات، س ۱۱۱۶؛ نوری، الاستفتائات، ج ۱ س ۵۵۹ و ۵۶۰؛ وحید، منهاج الصالحین، ج ۳، م ۱۹؛ تبریزی، الاستفتائات، س ۹۸۱٫

[۲]ـ مکارم، الاستفتائات، ج ۱، س ۵۴۱ و ۵۴۴؛ بهجت، توضیح المسائل، (متفرقه)، س ۹٫

[۳]ـ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۹۵۱٫

[۴]ـ سیستانی، سایت، س ۹٫