امیدوارم همه‌ی لحظاتتان خوب و خوش باشد و عمر را در بهترین کارها به سر ببرید.

اوّل وقت را غنیمت شمردن و نماز را در اوّل وقت به پا داشتن بسیار ارزش دارد و در روایات بسیار به این امر سفارش شده است.

امام باقر (ع) به زُراره می‌فرمایند: «اعْلَمْ أَنَّ أَوَّلَ الْوَقْتِ أَبَداً أَفْضَلُ فَعَجِّلْ بِالْخَیْرِ مَا اسْتَطَعْتَ» ای زُراره! بدان که اوّل وقت همیشه فضیلت دارد به آخر وقت و عجله کن در این خیر، تا آن‌جا که می‌توانی.

امّا اگر عذری در میان بود؛ مثلاً بیماری در حال سختی است که اگر بخواهی بیمار را رها کنی، مشکلی برای او حاصل می‌شود، این‌جا می‌توانی نماز را به تأخیر اندازی؛‌ ولی تا می‌توانی کوشش کن نمازت را اوّل وقت به جا بیاوری.

امام باقر (ع) در ادامه‌ی حدیث، جمله‌ی زیبایی دارد که من حیفم می‌آید برای شما عزیزان نگویم.

حضرت می‌فرمایند: «فَعَجِّلْ بِالْخَیْرِ»؛ در کار خیر تا توان داری، عجله کن زیرا «أَحَبُ‏ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا دَاوَمَ الْعَبْدُ عَلَیْهِ وَ إِنْ قَلَّ»؛ خدا دوست دارد عمل اگر چه کم باشد، امّا بنده این عمل را ادامه بدهد، یک عمر نماز اوّل وقت بخواند، یک عمر نافله بخواند.[۱] خلاصه کار خیری که إن‌شاء الله انجام می‌دهیم، دوامش بدهیم.

پس کوشش کنیم اوّل وقت در هر حالی که هستیم نمازمان را بخوانیم. ما که شیعه حسین (ع) هستیم و شیعه علی (ع) هستیم، از نماز عاشورای امام حسین (ع) درس بگیریم. امام حسین (ع) ظهر عاشورا، اوّل وقت، به نماز ایستاد، مولی أمیر المؤمنین (ع) در میدان جنگ بود، که خبر دادند یا علی! وقت زوال شده، بعضی‌ها روایت می‌کنند که حضرت به آسمان نگاه می‌کرد و شمشیر می‌زد. گفتند: یا علی! چرا به آسمان نگاه می‌کنی؟ فرمود: برای این‌که هنگامی که اوّل وقت شد، من به نماز بایستم.[۲]

پس نماز اوّل وقت را غنیمت بشماریم و از أمیر المؤمنین علی (ع) و امام حسین (ع) یاد بگیریم تا در هر شرایطی نمازمان را در ابتدای وقت بخوانیم.

منبع: کتاب لحظه های عروج؛ انتشارات پیام هادی علیه السلام

 


[۱]ـ کافی، ج ۳، ص ۲۷۴، ح ۸٫ سند حدیث صحیح است (مرآه العقول، ج ۱۵، ص ۳۰).

[۲]ـ بحار الأنوار، ج ۸۳، ص ۲۳، ح ۴۳٫