آیا در قرآن آیهاى درباره اهمیت اعتکاف وجود دارد؟
باید دانست که اصل اعتکاف یک عبادت مستحب است که با نذر، عهد، قسم، اجاره و مانند آن واجب مىشود.[۱]
این عبادت باید با قصد قربت انجام گیرد. شخص مؤمن با قصد قربت سه روز در مسجد مىماند و روزه مىگیرد و جز براى امر ضرورى از آن خارج نمىشود و صرف توقف و ماندن در خانه خدا بدون قصد، اعتکاف محسوب نمىشود. هرچند واژه اعتکاف با این شکل و قالب در قرآن به چشم نمىخورد ولى ریشه و سایر مشتقات آن در نه آیه[۲] به کار رفته است که تنها یک مورد آن در معناى اصطلاحى اعتکاف بوده است».[۳]
خداوند متعال مىفرماید:
«ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاکِفُونَ فِی الْمَساجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللّهِ فَلا تَقْرَبُوها کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ آیاتِهِ لِلنّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ»؛[۴]
«سپس روزه را تا شب تکمیل کنید و در حالى که در مساجد به اعتکاف پرداختهاید، با زنان آمیزش نکنید. این مرزهاى الهى است پس به آن نزدیک نشوید. خداوند این چنین آیات خود را براى مردم روشن مىسازد. باشد که پرهیزکار گردند».
اسلام عزلت و انزواى کامل از مردم را روان نداشته است، زیرا این امر مسئولیت انسان را در زندگى و نقشى که باید در اصلاح آن داشته باشد از میان مىبرد؛ ولى عزلت جستن موقت و کوتاهمدت، امرى پسندیده و براى ادامه زندگى به انسان نیرو مىدهد. از این رو اعتکاف که یکى از این روشهاست، مورد سفارش اسلام است.[۵]
«اعتکاف»، استحباب و فضیلت فراوان دارد و صفاى خاصى به روح و جان مىبخشد.
پی نوشت ها
[۱] – العروهالوثقى، ج ۲، کتاب الاعتکاف.
[۲] – این آیات عبارتند از: بقره، ۱۸۷ و ۱۲۵؛ اعراف، ۱۳۸؛ طه، ۹۱ و ۹۷؛ انبیا، ۵۲؛ حج، ۲۵؛ شعرا، ۷۱ و فتح،۲۵٫
[۳] – برخى از فقها مانند صاحب جواهر گفتهاند: اعتکاف در آیه ۱۲۵ سوره بقره نیز در معناى اصطلاحى به کار رفته است. اعتکاف عبادتى کامل، ص ۲۰، ابوالقاسم علیانژادى، به نقل از: جواهرالکلام، ج ۱۷، ص ۱۶۰٫
[۴] – بقره ۲، آیه ۱۸۷٫
[۵] – اعتکاف عبادتى کامل، ص ۲۰، به نقل از: تفسیر هدایت، ج ۱، ص ۳۱۹٫
پاسخ دهید