ابن تیمیّه در انکار موقعیت علمی امیرالمومنین علیه السلام مى نویسد: «قوله، ابن عباس تلمیذ علیّ کلام باطل»( منهاج السنّه: ۷/۵۳۶٫)
عالم شیعه، علاّمه حلّى که مى گوید: ابن عباس شاگرد على (علیه السلام)بوده است، دروغ محض است.
«والمعروف أنّ علیّاً أخذ العلم عن أبی بکر»( منهاج السنّه: ۵/۵۱۳٫). آن چه مشهور است على علم را از ابوبکر فرا گرفته است.
همچنین گفته: «وقد جمع الشافعیّ ومحمّد بن نصر المَرْوَزی کتاباً کبیراً فیما لم یأخذ به المسلمون من قول علیّ لکون قول غیره من الصحابه أتبع للکتاب والسنّه»( منهاج السنّه: ۸/۲۸۱٫)
شافعى و مَرْوَزى در کتابى بزرگ مواردى که مسلمانان به گفتار على عمل نکرده اند را جمع آورى کرده اند، چون گفتار صحابه غیر از على به قرآن و سنّت نزدیکتر بوده است.
«عثمان قد جمع القرآن کلّه بلا ریب، و کان أحیاناً یقرؤه فی رکعه واحده، وعلیّ قد اختلف فیه هل حفظ القرآن کلّه أم لا؟»( منهاج السنّه: ۸/۲۲۹).
عثمان قرآن را جمع کرد و بعضى از اوقات تمام قرآن را در یک رکعت نماز قرائت مى کرد، ولى در این که على تمام قرآن را حفظ بود یا نه، اختلاف است.
منبع:پرسمان
پاسخ دهید