تعارضهای بین فردی در روابط اجتماعی انسانها که اغلب برآمده از تضاد منافع است، یکی از مسائل موردعلاقه و اهتمام پارهای از شاخههای علوم انسانی را در چند دهه اخیر تشکیل میدهد. در این علوم، از چیستی و انواع تعارضها، چگونگی پیدایش آنها و بهویژه سازوکار مدیریت آن سخن گفته میشود. تعارض که انواع گوناگونی دارد، حسب شرایط با یکی از روشهای پنجگانه رقابت، همکاری، اجتناب، نرمش و مصالحه، مدیریت میشود تا یک رابطه دارای تعارض و اختلاف به رابطهای فاقد تعارض و اختلاف، انتقال یابد. مروری بر سخنان امام کاظم (ع) در یک متن برگزیده، خواننده را به این برداشت میرساند که ایشان در تعارضهای افقی غیرکاربردی، بهویژه تعارضهای احساسی و عاطفی، بهجای بهکارگیری یکی از روشهای پنجگانه مدیریت تعارض، از روش پیشگیری بهره میبرند. در این روش، یک کنشگر ارتباطی بر اساس باورهای دینی خود، بهگونهای رفتار میکند که خود تعارضزا نباشد و زمینه تعارض احتمالی از طرف مقابل را نیز بزداید. این نوشتار، ضمن بررسی فشرده این موضوع، نتیجه میگیرد که مبنا قرار گرفتن رهنمودهای امام کاظم (ع) در روابط اجتماعی، از بروز بسیاری از تعارضهای بین فردی جلوگیری میکند.
اهل بیت > سیره و زندگانی اهل بیت علیهم السلام > 09 - امام کاظم علیه السلام > امام کاظم علیه السلام و مدیریت تعارض
امام کاظم علیه السلام و مدیریت تعارض
مقاله ای از محسن الویری
پاسخ دهید