بوى خوش یکى از مهم ترین عوامل آراستگى است و سیره عملى پیامبران به ویژه پیامبر اسلام گواه این مسئله است.[۱]

رسول گرامى اسلام (صلیاللهعلیهوآله) آن چه را که براى بوى خوش هزینه مىنمودند، بیشتر از آن بود که در غذاى خود هزینه مىکردند.[۲]

ایشان مشکدانى خوشبو داشتند که چون وضو مىساختند با دست تر از آن مشک استفاده مىکردند و چون از منزل بیرون مىآمدند، همهکس از آن بو مىدانستند که حضرت تشریف مىآورند.[۳]

 

ائمه اطهار (علیهماالسلام) نیز در معطر کردن خود اهتمام داشتند، امام صادق (علیهالسلام) چنان از عطر استفاده مىنمود که مکان نمازگزاردن وى در مسجد از بوى  خوش عطر ایشان قابل تشخیص بود.[۴]

در احادیث مىخوانیم پیغمبر (صلیاللهعلیهوآله) با «مشک» خود را خوشبو مىفرمود، چندان که «مشک» بر فرق سر حضرت برق مىزد و خود را به «مشک» و «عنبر» معطر مىفرمود و در شب تاریک پیش از آنکه دیده شود، از بوى خوشش شناخته مىشد.[۵]

در سیره امام رضا (علیهالسلام) آمده است که ایشان از «گلاب» و «مشک» استفاده مىکردند.[۶]

پیشوایان معصوم بر بهره گیرى از عطر تاکید فراوانى داشتند؛ پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) گاه به برخى از عطرها نیز اشاره مىفرمود از جمله توصیه مىنمود: «با بنفشه عطر بزنید که در تابستان خنک و در زمستان گرم است».[۷]

 

در خصوص آداب و رسوم استعمال عطر نیز مىتوان به این موارد اشاره نمود:

۱ – عطر زدن به هنگام نماز موجب فضیلت یافتن نماز است و به کمال آن مىافزاید. امام صادق (علیهالسلام) در این باره مىفرماید: «نماز انسان معطر، بر هفتاد نمازى که بدون عطر باشد، برترى دارد».[۸]

۲ – از امام صادق (علیهالسلام) نقل گردیده: هرگاه مىخواهى عطر استعمال کنى، بگو: «اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُکَ الزِّینَهَ وَ الدِّینَ- وَ أَعُوذُ بِکَ مِنَ الشَّینِ وَ الشَّنَآن»؛[۹] «بار خدایا من از تو زینت و دین مىخواهم و از زشتى و دشمنى بر تو پناه مىبرم».

۳ – نیز شایسته است هنگام استعمال عطر بر محمد و آلمحمد (صلیاللهعلیهوآله)درود فرستاده شود.

البته آداب دیگرى مانند عطر به شارب و موى روى لب، عطر در اول صبح و هنگام رفتن به مسجد و اهداى عطر به دیگران وارد شده است.[۱۰]

 

 

پی نوشت ها


[۱] – الإمام الصّادق (علیهالسلام): «العطر من سنن المرسلین»، الکافى، ج۶، ص ۵۱۱٫

[۲] – «کَانَ رَسُولُ اللّه (صلیاللهعلیهوآله) ینْفِقُ عَلَى الطِّیبِ، أکْثَر مِمّا ینْفِقُ عَلى الطَّعامِ»؛ «پیامبر اکرم براى بوى خوش، بیشتر از غذاى خود هزینه مىکرد».

[۳] – لوامع صاحبقرانى، ج۲، ص ۹۷٫

[۴] – «عَنِ الرِّضَا (علیهالسلام) کَانَ یعْرَفُ مَوْضِعُ جَعْفَرٍ (علیهالسلام) فِى الْمَسْجِدِ بِطِیبِ رِیحِهِ وَ مَوْضِعِ سُجودِهِ»، مسند الإمام الرضا (علیهالسلام)، ج۲، ص: ۳۷۴٫

[۵] – مکارم الأخلاق، ص ۳۳٫

[۶] – بحارالأنوار، ج۷۳، ص ۱۴۲٫

[۷] – همان، ج۷۳، ص ۱۴۵٫

[۸] – الکافى، ج ۶، ص ۵۱۰٫

[۹] – بحارالأنوار، ج۷۳، ص ۱۴۵٫

[۱۰] – ر.ک: وسائل الشیعه، ج ۲، ص۱۴۱ باب اسْتِحْبَابِ التَّطَیبِ.