اسامی زیادی برای قرآن مجید ذکر شده که در میان مسلمانان فقط بعضی از آنها مشهور است – البته بعضی از الفاظی که از آنها به عنوان نام های قرآن تعبیر می شود، در قرآن به عنوان صفت برای قرآن ذکر شده است و به خاطر همین اختلاف نظر در تشخیص اسم و صفت است که میان دانشمندان علوم قرآنی در ذکر و عدد نام های قرآن اختلاف نظر هایی وجود دارد

بعضی از مفسرین مانند مرحوم طبرسی صاحب مجمع البیان فقط ۴ نام و بعضی مانند مرحوم ابوالفتوح رازی ۴۳ نام را بیان کرده اند

بعضی از این نام ها در روایات نیز آمده است

پاسخ تفصیلی

قرآن مجید که کتاب آسمانی مسلمانان است دارای اسامی و صفات زیادی است که بعضی از آنها توسط دانشمندان علوم قرآنی تحقیق و بیان شده است – ذکر نام های فراوان و اوصاف زیاد باعث شده است که بعضی؛ اوصاف این کتاب را با نام های آن اشتباه گیرند اما از آنجا که هر صفتی می تواند به صورت اسم استفاده شود شاید بتوان ذکر اوصاف را در زمره نام ها، توجیه کرد – چنانکه مفسرین بزرگی همچون ابوالفتح رازی تمام این اوصاف و اسماء را در زمره ی اسماء و نام های قرآن آورده اند[۱] وی ۴۳ نام برای قرآن آورده است که بعضی جنبه ی وصفی دارد

مرحوم طبرسی در مجمع البیان به ذکر ۴ نام اکتفا کرده و فقط نام های ۱ـ قرآن ۲ـ فرقان ۳ـ کتاب ۴ـ ذکر، را به عنوان اسامی قرآن آورده است[۲]

اما بدر الدین زرکشی نقل می کند که « حرالیّ » کتابی در این زمینه نوشته است و بیش از ۹۰ اسم یا وصف برای قرآن ذکر می کند[۳]

صاحب التمهید از قاضی عُزَیزی، ۵۵ نام برای قرآن ذکر می کند که ۴۳ نام آن با نام هایی که مرحوم ابوالفتوح رازی بیان کرده، مشترک است  –[۴] این ۵۵ نام (یا وصف) از خود قرآن گرفته شده است

ما در اینجا به این اسامی و به آیاتی که این اسماء در آن آمده است، اشاره می کنیم:

۱قرآن (طه، ۲ ـ نساء، ۸۲، – – -)

۲فرقان (انفال ۲۹ ـ آل عمران، ۳ و ۴ ـ فرقان، ۱ و  – – -)

۳کتاب (فاطر، ۲۹ ـ نساء، ۱۰۵)

۴ذکر (آل عمران، ۵۸ ـ حجر، ۹)

۵تنزیل (شعراء ۱۹۲ـ انسان ۲۳)

۶حدیث ( زمر، ۲۳، کهف، ۶)

۷موعظه (یونس، ۵۷)

۸تذکره ( حاقه، ۴۸)

۹ذکری ( هود، ۱۲۰)

۱۰بیان (آل عمران، ۱۳۸)

۱۱هدی (بقره، ۲)

۱۲شفاء (فصلت، ۴۴)

۱۳حکم (رعد، ۳۷)

۱۴حکمت ( احزاب، ۳۴)

۱۵حکیم (آل عمران، ۵۸)

۱۶مهیمن ( مائده، ۴۸)

۱۷هادی ( جن، ۱ و ۲)[۵]

۱۸نور (اعراف، ۱۵۷)

۱۹رحمت (نمل، ۷۷)

۲۰عصمت ( آل عمران، ۱۰۳)[۶]

۲۱نعمت ( ضحی، ۱۱)

۲۲حق ( حاقه، ۵۱)

۲۳تبیان ( نحل، ۸۹)

۲۴بصائر ( قصص، ۴۳)

۲۵مبارک ( انبیاء، ۵۰)

۲۶مجید ( ق، ۱)

۲۷عزیز ( فصلت، ۸۷)

۲۸عظیم (حجر ۸۷)

۲۹کریم (واقعه، ۷۷)

۳۰سراج ( احزاب، ۴۶)[۷]

۳۱منیر ( احزاب، ۴۶)

۳۲بشیر ( فصلت، ۳ و ۴)

۳۳نذیر ( فصلت، ۴)

۳۴صراط ( حمد، ۶)

۳۵حبل ( آل عمران، ۱۰۶)

۳۶روح ( شوری، ۵۲)

۳۷قصص ( یوسف، ۳)

۳۸فصل ( طارق، ۱۳)

۳۹نجوم ( واقعه، ۷۵ )[۸]

۴۰عجب ( جن، ۱)

۴۱قیّم ( کهف، ۱ و ۲)

۴۲مبین ( یوسف، ۱)

۴۳علیّ (زخرف، ۴)

۴۴کلام ( توبه، ۶)

۴۵قول (قصص، ۵۱)

۴۶بلاغ (ابراهیم، ۵۲)

۴۷متشابه ( زمر، ۲۳)

۴۸عربی ( زمر، ۲۸)

۴۹بشری ( نمل، ۲)

۵۰عدل ( انعام، ۱۱۵)

۵۱امر ( طلاق، ۵)

۵۲ایمان ( آل عمران، ۱۹۳)

۵۳نباء (نباء، ۱ و ۲ )

۵۴وحی ( انبیاء، ۴۵)

۵۵علم ( رعد، ۳۷)

البته در بعضی از این اسماء قابل مناقشه است یعنی بنابر تفسیر و یا بنابر وجهی که آن کلمه بر قرآن اطلاق شده است، صحیح است و چه بسا بنابر تفاسیر قطعی، تفسیر آن کلمه، قرآن نباشد – به همین خاطر است که عده ای تعداد اسامی را مثلاً کمتر گفته اند به عنوان مثال اگر صراط مستقیم را قرآن معنا کنیم این نام برای قرآن صحیح است

اینها اسامی است که از  قرآن  استفاده شده است

دربعضی روایات از قرآن به «مصحف»[۹] تعبیر شده است – مرحوم ملا محسن فیض کاشانی، حدیثی را از کتاب کافی نقل می کند که حضرت صادق (ع) در جواب سؤالی فرمود: بلکه هر گاه قرآن می خوانی به مصحف نگاه کن چرا که نگاه به مصحف عبادت است[۱۰] 

 

منبع:اسلام کوئست


پی نوشت:

[۱] رازی، ابوالفتوح، تفسیر روح الجنان، ج ۱ ص ۵، چاپ اسلامیه

[۲] طبرسی، تفسیر مجمع البیان، فن رابع،

[۳] معرفت، محمد هادی، علوم قرآنی، ص ۱۰۶

[۴] همان، ص ۱۰۶

[۵] دراین آیه “ادی” بکار برده نشده است و این اسم برگرفته از کلمه یهدی موجود در آیه می باشد

[۶] در ذکر این نام ، از آیه ی « و اعتصموا » استفاده شده زیرا لفظ عصمت در آیه ذکر نشده است

[۷] بنابر تفسیری که مراد از سراج منیر، قرآن باشد

[۸] بنابر اینکه نجوم به معنای نزول تدریجی قرآن باشد

[۹]اگر چه در قرآن از کتاب های آسمانی با لفظ « صحف » تعبیر شده است ولی مصحف ذکر نشده است – نک: اعلی، ۱۹

[۱۰]تفسیر صافی، ج ۱ ص ۴۴، چاپ اسلامیه