آیات عظام امام، بهجت، خامنه اى، فاضل، مکارم و نورى: خیر، این شرط صحیح و نافذ نیست ؛ ولى اگر شرط کند که: «زن وکیل شوهر باشد، چنانچه شوهر ازدواج مجدد نماید، خود را طلاق دهد»، صحیح است.[۱]

 آیات عظام تبریزى، سیستانى و صافى: آرى، این شرط صحیح و نافذ است و اگر شوهر بعد از ازدواج، به این شرط عمل نکرد و ازدواج مجدد نمود، گناه کرده است.[۲]

آیه اللّه  وحید: بنابر احتیاط واجب، این شرط صحیح و نافذ نیست ؛ ولى اگر شرط کند که: «زن وکیل شوهر باشد، چنانچه شوهر ازدواج مجدد نماید، خود را طلاق دهد»، صحیح است.[۳]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[۱] – امام، استفتاءات، ج ۳، احکام ازدواج، س ۵۵ ؛ مکارم، استفتاءات، ج ۲، س ۹۰۷ ؛ خامنه‏اى، استفتاء، س ۷ ؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج ۱، س ۱۵۳۳ ؛ نورى، استفتاءات، ج ۲، س ۶۳۷ و توضیح‏المسائل، م ۲۵۳۴ ؛ دفتر: بهجت.

[۲] – سیستانى، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۳۳۳ ؛ تبریزى، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۱۳۹۵ ؛ صافى، جامع‏الاحکام،۲، ۱۲۵۵٫

[۳] – وحید، منهاج الصالحین، ج ۳، م ۱۳۵۹٫