باید از آن چه مى باید بگوییم، که نگفتیم، یا از آن چه باید نگوییم، گفتیم، و یا از این که در فلان مکان یا زمان مى باید فلان کار را بکنیم و نکردیم، یا نکنیم و کردیم، استغفار کنیم؛ زیرا تلف مال نسبت به تلف نفوس اهون( آسان تر.)، و تلف نفوس نسبت به تلف دین اَهْوَن است. یک میلیارد، هزینه ى سه روز جنگ آن هم از کیسه ى خود ملّت شوخى نیست. از هزار سال پیش ائمّه ى ما از این گونه ابتلائات خبر داده اند و راه خلاص و نجات از آن ها را هم براى ما بیان فرموده و نشان داده اند. و فرموده اند فلان دعا، از جمله دعاى فرج را بخوانید، و آن را از نشانه هاى مؤمن شمرده اند، و نیز فرموده اند که به طور کلى در همه ابتلائات و اختلافات، راه على ـ علیه السّلام ـ راه نجات است. چه کرده ایم که این گونه ابتلائات بر ما وارد مى شود؟! ابتلائات، مقدمه ى ضراعات و بندگى است. خداوند مى فرماید:
«فَلَوْلاَآ إِذْ جَآءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُواْ» اى کاش آن هنگام که گرفتاریى از سوى ما به آنان رو مى آورد، به تضرّع و زارى مى پرداختند! سوره ى انعام، آیه ى ۴۳٫
منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد۱ / محمد حسین رخشاد
پاسخ دهید