با گذشت زمان و شبهه افکنی دشمنان اسلام، عده ای نسبت به حضور امام زمان تردید کرده و در پی دلیل و برهان برای اثبات این وجود مقدس می باشند. برای همین آنها سؤال می کنند که آیا قرآن از مهدی موعود سخنی به میان آورده است؟ ما در این وجیزه سعی داریم تا به اختصار برخی از آیاتی را که با توجه به روایات، متعلق به امام زمان عجاللهتعالیفرجه و ظهور ایشان است اشاره می کنیم.
برخى آیات قرآنى درباره آینده جهان و اینکه سرانجام، صالحان حکومت زمین را در دست مىگیرند، به اشاره و تصریح سخن گفتهاند. مفسّران برآنند که این آیات نظر به امام مهدى علیهالسلام دارند. پارهاى آیات دیگر نیز از ولایت باطنى امام مهدى علیهالسلام سخن گفتهاند. برخى از آیاتى که درباره حضرت مهدى علیهالسلام آمدهاند، عبارتاند از:
آیه اوّل: زمین ارثیه صالحان است:
خداوند متعال در آیه ۱۰۵ سوره مبارکه انبیاء می فرماید: «ما در زبور پس از ذکر [تورات] نوشتهایم که سرانجام زمین را بندگان شایسته ما به میراث مىبرند»[۱]. از امام باقر علیهالسلام نقل است که این بندگان شایسته، اصحاب مهدى علیهالسلام در آخر الزّماناند[۲].
آیه دوم، پیشوایی مستضعفین
خداوند متعال در جای دیگر، یعنی در آیه پنجم سوره مبارکه قصص می فرماید: «ما مىخواهیم بر مستضعفان منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین کنیم»[۳]. امامان علیهالسلام مراد این آیه را برپایى حکومت جهانى حضرت مهدى علیهالسلام دانستهاند[۴].
آیه سوم، وعده پیشوایی مؤمنان
همچنین خداوند متعال در آیه پنجاه و پنچم سوره مبارکه نور، وعده ای به مؤمنان می دهد و می فرماید: «خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته کردهاند، وعده داد که آنان را خلیفه روى زمین مىسازد؛ همان سان که پیشینیان را خلافت روى زمین بخشید و آیینى را که براى آنان پسندیده است، پابرجا مىکند و ترس آنان را به امنیّت مبدّل مىسازد»[۵].
امامان معصوم علیهالسلام فرمودهاند که این آیه نیز به حضرت مهدى علیهالسلام اشارت دارد.
و نیز نقل کردهاند که حضرت زین العابدین، این آیه را خواند و فرمود: «به خدا سوگند، اینان شیعیان ما هستند؛ خداوند وعده خویش را براى آنان به دست مردى از ما تحقّق مىبخشد و او، مهدى این امّت است.» این مضمون، از امام باقر و امام جعفر صادق علیهالسلام نیز نقل شده است[۶].
آیه چهارم، جایگزینی قومی سرسخت در برابر کفار
و باز خداوند متعال در آیه پنجاه و چهار سوره مبارکه مائده، به جایگزینی قومی سرسخت در صورت ارتداد مسلمین اشاره می کند و می فرماید: «اى کسانى که ایمان آوردهاید! هر کس از شما از آیین خویش بازگردد، خداوند در آینده گروهى را مىآورد که آنان را دوست دارد و آنان نیز او را دوست دارند؛ در برابر مؤمنان فروتناند و در برابر کافران سرسخت و نیرومند. آنان به راه خدا جهاد مىکنند و از سرزنش سرزنشکنندگان بیم نمىبرند »[۷]. روایت است که امام صادق علیهالسلام مراد این آیه شریف را یاران حضرت مهدى علیهالسلام دانسته است [۸]. در برخى تفاسیر نیز آمده است که این آیه درباره حضرت قائم و اصحاب او نازل شده است که به راه خدا مىجنگند و از چیزى پروا نمىکنند[۹].
آیه پنجم، باقی مانده خداوند در زمین
از دیگر آیاتی که اشاره مستقیم به امام زمان عجاللهتعالیفرجه اشاره می کند، آیه هشتاد و شش سوره مبارکه هود است که بیان می دارد: «بقیّه اللّه براى شما مردم بهتر است اگر مؤمن باشید »[۱۰]. از برخى روایات برمىآید که مراد از «بقیّه اللّه» حضرت مهدى علیهالسلام است؛ همانند روایتى که بنابر آن، کسى از امام صادق علیهالسلام مىپرسد: «چون مىخواهیم به حضرت قائم سلام گوییم، آیا مىتوانیم او را امیرالمؤمنین خطاب کنیم»؟ حضرت علیهالسلام در پاسخ فرمود: «نه؛ این لقب را خداوند تنها به على بن ابىطالب داده است». پرسید: «او را چه خطاب کنیم»؟ فرمود بگویید: « السَّلامُ عَلَیکَ یَا بَقیَّهَ اللّهِ!» آن گاه امام علیهالسلام این آیه را بر زبان آورد: «بَقِیَّهُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ …» [۱۱].
سخن آخر
افزون بر این آیاتى دیگر نیز به حضرت مهدى علیهالسلام و رخدادهاى آخرالزّمان و حوادث مقارن ظهور و پس از آن، تفسیر شدهاند و در این تفسیر بر احادیث نبوى صلیاللهعلیهوآله و علوى علیهالسلام و دیگر امامان معصوم علیهالسلام استناد گشته است.
مىتوان گفت که در همه منابع تفسیرى شیعه ذیل این آیات، از حضرت مهدى نیز یاد شده است. افزون بر این، کتبى نیز ویژه آیات حضرت مهدى علیهالسلام تألیف شدهاند؛ از آن جمله است: «المحجّه فیما نزل فى القائم الحجّه» نوشته سیّد هاشم بحرانى؛ این کتاب با نام سیماى حضرت مهدى در قرآن ترجمه شده است. همچنین کتاب «المهدى فى القرآن» به قلم سیّد صادق حسینى شیرازى، بدین موضوع پرداخته است. تفسیرهاى معتبر اهل سنّت نیز برخى آیات را درباره حضرت مهدى علیهالسلام و ظهور او دانستهاند. از آن جمله است: غرائب القرآن، نوشته نظام نیشابورى؛ کشّاف نوشته جاراللّه زمخشرى؛ روح المعانى، نوشته شهاب الدّین آلوسى بغدادى.
.[۱] «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» انبیاء/ ۱۰۵
[۲] مجمع البیان، ۸- ۷/ ۶۶
[۳] . «وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ» قصص/ ۵
[۴] ۵ تفسیر نور الثقلین، ص ۳۱۰ و ۳۱۱
[۵] . «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا ۚ وَمَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِکَ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» نور/ ۵۵
[۶] مجمع البیان، ۸- ۷/ ۱۵۲
[۷] . «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَهَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ » مائده/ ۵۴
[۸] سیماى حضرت مهدى در قرآن، ۱۱۸
[۹] تفسیر قمى، ۱/ ۱۷۰
.[۱۰] «بَقِیَّهُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفیظٍ» هود/ ۸۶
پاسخ دهید