برخی جاهلانه و یا به قصد تخریب، شبههای را مطرح میکنند و بیان میکنند که یکی از صفات خداوند شنیدن سخنان و دیدن کردار انسانها بدون وسیله و آلت است و اگر بگوئیم امامان هم از سخنان و کردار انسانها آگاهی دارند لازمهاش این است که با خداوند در آن صفت شریک باشند و این مستلزم شرک است! در این نوشتار سعی شده است که به این شبهه پاسخ درخوری داده شود.
در جواب به این شبهه سخیف باید گفت که:
اوّلاً؛ مردگان در عالم برزخ در قالب مثالی بوده و ابزار شنیدن و یا سخن گفتن آنان با ابزار مثالی است.
ثانیاً؛ شرک زمانی معنا پیدا میکند که موجودی از قدرتی در عرض قدرت خداوند برخوردار باشد. و قدرتی در عرض قدرت خداوند داشتنی لازمهاش داشتن وجودی در عرض وجود خداوند متعال است و طبق براهین توحید در عرضی او وجودی نیست.
ثالثاً؛ آنچه از ناحیه خدای متعال به بندهاش عطا میشود. وابستگی محض به قدرت خداوند دارد. بنابراین کسی که چنین قدرتی را از ناحیه خداوند پیدا کند، باز هم عبد و بنده فرمانبردار او است.
باید گفت که این مسأله، آنچنان عجیب و غریب نیست؛ چراکه خداوند بالاتر از دیدن و شنیدن، مقام خلق کردن رابا اذن خود به عبد مطیعش حضرت عیسی علیهالسلام عطا کرده است. ایشان به اذن خداوند با دستان خودشان گلی را به صورت پرندهای جاندار خلق میکردند، و از راز پنهان مردم و آنچه در خانههایشان میخورند یا ذخیره میکردند، خبر میدادند همچنین بسیاری از بندگان صالح خدا معجزات و کراماتی را با اذن پروردگار عالم، انجام میدادند و این به هیچ وجه شرکت در آن صفت با خداوند نبوده است. زیرا آنها به هیچ وجه از خودشان استقلال نداشته و ندارند.
پاسخ دهید