بسمه سبحانه و تعالی

این که پیامبر ـ صلّی الله علیه وآله وسلّم ـ ، از امّتِ خود و اعمال آنها آگاه است وصلواتِ امّت به ایشان می‌رسد، و مرگ حضرتش، تأثیری در این مسأله ندارد، از حقایق اسلامی است و آیات ۱۴۳بقره و۱۵ مزّمل و۶ـ۴۵ احزاب،که پیامبر(ص)را «‌ شاهد» خوانده‌اند،دلیلِ این موضوع است و احادیثِ بسیاری هم، از خودِ پیامبر(ص)،در این باره، وارد شده است که از آن جمله، دو حدیث و ترجمۀ آنها را ، همراه با شرحِ مختصرشان، از محدِّثِ بزرگ علّامۀ مناوی ـ رحمه الله ـ در این مقالۀ کوتاه می‌آوریم. لازم است که به منکران‌ِ این حقیقت، یاد آوری شود که انکارِ آنها، به این گونه حقایق ضرری نمی‌رساند و تنها به زیانِ منکران است که از برکات محروم می‌شوند ـ نعوذ بالله.

قالَ رسولُ الله (صلّی الله علیه وآله وسلّم):

۱ – « حَیْثُما کُنْتُمْ، فَصَلُّوا عَلَیَّ، فَإِنَّ صَلاتَکُمْ تَبْلُغُنِی».

حدیثِ شماره ۳۷۶۸،فیض‌القدیر،ج.۳،ص.۴۰۰.

حدیثِ «حسن» طبرانی از حضرت حسن بن علی(رضی الله عنهما).

۲ – « حَیاتِی خَیْرٌ لَکُمْ تُحْدِثُونَ وَ یُحْدَثُ لَکُمْ، فَإِذا أنَا مُتُّ، کانَتْ وَفاتِی خَیْرٌ لَّکُمْ، تُعْرَضُ عَلَیَّ أعْمالُکُمْ ، فَإِنْ رَأیْتُ خَیْراً، حَمِدْتُ اللهَ وَ إِنْ رَأیْتُ شَرّاً، إسْتَغْفَرْتُ لَکُمْ».

حدیثِ شماره ۳۷۷۱،فیض‌القدیر،ج.۳،ص.۴۰۱.

حدیثِ «حسن»، طبقات إبن سعد.

صَدَقَ رسولُ‌ الله(صلّی الله علیه وآله وسلّم).

۱ – هرجای [پاکی] که بودید، بر من صلوات بفرستید، زیرا صلوات شما، به من می‌رسد.

امام علّامۀ مناوی ـ رحمه الله ـ در شرحِ حدیث، می‌گوید:

روحهای قدسی و پاک، وقتی از علاقه‌ها و تعلّقات بدنی و خاکی و مادّی، خالی و مجرّد شدند، بالا می‌روند و به ملکوت اعلی می‌پیوندند و حجاب و پرده‌ای جلوِ چشم و دیدِ آنها نمی‌ماند وهمه چیز را به مشاهده و عیان، یا خودشان می‌بینند، یا ملائکه به آنها خبر می‌دهند.

۲ – زندگی من، برای شما خیر است، سخن می‌گویید و برایتان سخن گفته می‌شود، و وقتی که بمیرم، مرگ من هم، برایتان خیر است،[ زیرا] اعمالِ شما بر من عرضه می‌شود، اگر در آنها، کاری نیکو ببینم، خدا را، شکر می‌گویم و اگر کاری بد دیدم، برای شما، از خدا طلب بخشش و استغفار می‌کنم.

علّامۀ مناوی ـ رحمه الله ـ در شرحِ حدیث، می‌نویسد:

یعنی: از خدا طلب می‌کنم که گناهان صغیرۀ شما را ببخشد و عقوبتهای گناهان کبیرۀ شما را تخفیف دهد.

و نیز از فایده‌هایی که وفاتِ پیامبر ـ صلّی الله علیه وآله وسلّم ـ [برای مسلمانان]، دارد این است که ملائکه، صلواتِ صلوات دهندگان را به ایشان عرضه می‌کنند و ایشان، همزمان، به کارهای بی‌شمارِ امّتشان، توجّه می‌کنند و[وجودِ] این،در زمان حیاتِ پیامبر ـ صلّی الله علیه وآله وسلّم ـ ثابت نشده است و همچنین، از فواید وفاتِ ایشان، ثواب‌ْداشتنِ ناراحت بودن از مرگِ او و آسان شدنِ هر مصیبتی بر مسلمانان در مقایسه با مصیبتِ رحلتِ او و عبرت گرفتن از آن و رحمتی که از اختلافِ علما پس از آن حضرت پدید می‌آید و غیرِ آن است.

 

 

 

منبع:پرسمان