آفرینش آمیخته با نظام صحیح، وجود یک سرى تفاوتها را ایجاب مىکند. براى مثال بدن انسان یک آفریده منظم است و نظاممندى آن، مستلزم وجود تفاوتهایى در میان اعضا است. به همین دلیل باید سلولهایى همچون سلولهاى مغزى، در بدن رهبرى حرکت عضلات و اعضاى بدن را بر عهده گیرد و سلولهاى محکم استخوانى استقامت بدن را حفظ کند. این امتیازات که براى ایجاد یک سازمان منظم نهایت لزوم را دارد ساده نیست؛ بلکه توأم با یک سرى کار ویژهها و مسئولیتهاى متناسب با امتیازات است. بنابراین همانگونه که پیامبران و رهبران بشریت امتیازاتى دارند، مسئولیتهاى بزرگى نیز بر عهده دارند و مشکلات طاقتفرسایى را باید تحمل کنند، چنان که تاریخ زندگى پیامبران و امامان گواه این مطلب است؛ در حالى که دیگران مسئولیتهاى کمترى دارند. بنابراین در این امتیازات هیچ تبعیضى وجود ندارد، زیرا:

اولاً، مبتنى بر استحقاقها است و یکى از شرایط استحقاق افعال اختیارى آنها است که خداوند از ازل بدان آگاه است.

ثانیا، لازمه رهبرى جامعه، دادن امتیازات توأم با مسئولیت به افراد ذىصلاح است و این نوعى لطف به بشریت و در جهت خیر و سعادت آنها است.

ناگفته نماند در برابر امتیازاتى که پیامبران دارند، علاوه بر مسئولیت بیشترى که دارند؛ در برابر کمترین کوتاهى، شدیدترین سختىها متوجه آن مىگردد.

به طور مثال حضرت یونس (علیهالسلام) گرچه براى هدایت قومش بسیار تلاش کرد؛ اما به جهت آنکه صبر و حوصله لازم را بر خود هموار نکرد، خداوند او را در تاریکىهاى دریا و شکم ماهى گرفتار کرد.[۱]

همچنین حتى درباره پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآله) که محبوبترین پیامبران نزد خداوند است در قرآن مجید مىخوانیم: «وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ الْأَقاوِیلِ لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالْیَمِینِ ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتِینَ فَما مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ عَنْهُ حاجِزِینَ».[۲]

البته از پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآله) چنین کوتاهى سر نزد؛ بلکه بیش از حد انتظار نیز براى هدایت مردم دلسوزى و تلاش مىکرد، تا آنجا که خداوند فرمود: «طه ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى».[۳]

در حقیقت این ویژگىهاى اختیارى پیامبران بوده که قابلیت مسئولیتپذیرى آنان را نشان مىدهد و خداوند متعال با علم به آینده اینان، مسئولیت پیامبرى را بر عهده ایشان نهاده است. چنان که در قرآن مىخوانیم: «اللّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَهُ سَیُصِیبُ الَّذِینَ أَجْرَمُوا صَغارٌ عِنْدَ اللّهِ وَ عَذابٌ شَدِیدٌ بِما کانُوا یَمْکُرُونَ»؛[۴] «و چون آیتى برایشان بیاید، مىگویند: «هرگز ایمان نمىآوریم تا اینکه نظیر آنچه به فرستادگان خدا داده شده است به ما [نیز] داده شود.» خدا بهتر مىداند رسالتش را کجا قرار دهد. به زودى، کسانى را که مرتکب گناه شدند، به [سزاى] آنکه نیرنگ مىکردند، در پیشگاه خدا خوارى و شکنجهاى سخت خواهد رسید».

 

 

پرسش و پاسخ ها «راز آفرینش» / مؤلف:حمیدرضا شاکرین

دفتر نشر معارف

 

پی نوشت ها


[۱] – ر.ک: انبیاء ۲۱، آیه ۸۷٫

[۲] – حاقه ۶۹، آیات ۴۷ – ۴۴ .

[۳] – طه ۲۰، آیات ۲ – ۱ .

[۴] – انعام ۶، آیه ۱۲۴ .