وجود سلسله مراتب، لازمه نظاممندى و روشمندى آفرینش است. وجود وسایط فیض، هم خود وسایط را داراى کمال و فیض مىسازد و هم موجودات فروتر را در مسیر رشد و کمال قرار مىدهد. شکلگیرى نظام آفرینش، به آن است که آب از طریق ریشهها، جذب ساقه درخت شود و به برگها برسد. در این راستا نزول باران و هدایت آبها و کار باغبانها و… همگى معنا و مفهوم مىیابد و نشاط و فعالیت جهان را فرا مىگیرد و در غیر این صورت سستى و رکود و جدایى میان موجودات حاکم مىشود.

خداوند حکیم، نظام جهان را بر بنیانى محکم و زیبا استوار کرده است. لازمه چنین نظامى سلسله مراتب است. این سلسله از عالم لاهوت، به عالم جبروت و سپس به ملکوت و در فروترین مرتبه به عالم ملک یا ناسوت (عالم ماده) مىرسد. در همین رابطه جایگاه وجود فرشتگان در نظام آفرینش تعریف مىشود.

فرشتگان بزرگ الهى هر کدام وظیفه خاصى بر عهده دارند؛ چنان که حضرت جبرئیل و فرشتگان در اختیار او، وظیفه ارسال وحى و الهامات رحمانى را به بندگان بر عهده دارند.[۱]

حضرت میکائیل و فرشتگان در اختیار او وظیفه روزى رسانى و تدبیر باد و باران و… را عهدهدار هستند[۲] و حضرت عزرائیل و فرشتگان در اختیار او وظیفه قبض روح و مرگ موجودات را بر عهده دارند.[۳]

حضرت اسرافیل و فرشتگان در اختیار او نیز وظیفه تحول جهان را عهدهدار هستند.[۴]

اینها همه نشان از نظاممندى جهان هستى دارد که همگى به اذن و اراده الهى فعالیت دارند.

 

 

پرسش و پاسخ ها «راز آفرینش» / مؤلف:حمیدرضا شاکرین

دفتر نشر معارف

 

پی نوشت ها


[۱] – ر.ک: بقره ۲، آیه ۹۷ .

[۲] – ر.ک: نازعات ۴۶، آیه ۵).

[۳] – ر.ک: سجده ۳۲، آیه ۱۱ .

[۴] – ر.ک: زمر ۳۸، آیه ۶۸ .