جهان از عدم به معناى ناچیز خلق نشده است؛ بلکه آفرینش جهانِ هستى ابتدایى و غیروابسته به هر ماده پیشین است. به عبارت دیگر آفرینش جهان، صرفا مستند به اراده حق تعالى است و نیازمند ماده پیشینى نیست که خداوند جهان را از آن پدید آورد؛ برخلاف خلاقیّت و آفرینش بشرى که چیزى جز تغییر صورتها و ترکیب مواد نخستین براى پدید آوردن محصولى نو نیست. بنابراین حتى اگر در فیزیک کیهانى مواد نخستینى فرض شود که صورت موجود جهان، تابع تغییر آرایش آن مواد است، از نظر فلسفى آن مواد نیز مخلوق و معلول علت هستى بخش (خداوند) مىباشد.

امام صادق (علیهالسلام) درباره آفرینش جهان مىفرماید: «خداوند جهان را از «چیزى» نیافریده است، نه اینکه از «هیچ چیز» و «عدم»، جهان را آفریده باشد».

دقت در عبارت فوق از سویى نمایانگر احاطه علمى و فلسفى امام صادق (علیهالسلام)و از دیگر سو نشانگر قدرت بىپایان و بىنیازى خداوند در آفرینش جهان است.

در کتاب الاحتجاج شیخ طبرسى آمده است:[۱] «از امام صادق (علیهالسلام)پرسیده شد: جهان از چه چیزى آفریده شده است؟ فرمود: از چیزى آفریده نشده است. پرسیده شد: چگونه خداوند از هیچ چیز، زنده مىکند. پاسخ داد: موجودات یا از چیزى آفریده مىشوند و یا از غیر شىء (مادى) آفریده مىشوند».[۲]

ماجراى آفرینش الهى در قالب یک مثال ساده چنین است: همانطور که یک مهندس ابتدا نقشه ساختمانى را در ذهن خویش مجسّم مىکند، سپس آن را به تصویر مىکشد و در خارج محقّق مىسازد. در آفرینش جهان هستى نیز حضرت حق قبل از آفرینش، به همه تار و پود و خصوصیات نظام هستى علم دارد و چون اراده کند، به معلومات خویش وجود مىبخشد و آنها موجود مىشوند. لذا قبل از اراده حق اشیاء نزد خداوند وجود علمى دارند و بعد از اراده پروردگار، وجود عینى و خارجى پیدا مىکنند.[۳]

 بنابراین فرق است بین اینکه جهان «از چیزى خلق نشده باشد» و اینکه جهان از «عدم» یا «ناچیز» خلق شده باشد. سخن نخست درست و سخن دوم باطل است و اگر کسى به گونه دوم سخن بگوید، باید آن را به معناى اول فرا داد.

 

پرسش و پاسخ ها «راز آفرینش» / مؤلف:حمیدرضا شاکرین

دفتر نشر معارف

 

پی نوشت ها


[۱] – قال الزندیق لابى عبدالله (علیهالسلام) من اى شى خلق قال (علیهالسلام): «لا من شى فقال کیف یحیى من لاشى. قال: ان الاشیاء لاتخلوا ان تکون خلقت من شى او من غیر شى فان کانت خلقت».

[۲] – محمد صالح مازندرانى، شرح اصول کافى، ج ۳، ص ۳۰۰ و ۳۰۱٫

[۳] – براى اطلاع بیشتر ر.ک: مبدأ و معاد، آیه اللّه جوادى آملى، مقاله هشتم، نظام احسن جهان هستى.