نخست باید دانست؛ گرایش به «آراستگى» از ویژگىهاى ممتاز انسان به ویژه در دوران جوانى است و اهمیت ندادن به آن پیامدهاى نگران کنندهاى دارد؛ زیرا تجربه نشان داده است آن دسته از جوانانى که به زیبایى و آراستگى خود اهمیت نمىدهند، گرفتار احساس حقارت و افسردگى مىشوند.

خداوند متعال با نزول این آیه، به عنوان یک قانون همگاهى و همگانى، مىفرماید: «یا بَنى آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ»؛[۱] «اى فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود داشته باشید».

همچنین در آیه بعد، با لحن تندترى در پاسخ آنان که گمان مىبرند تحریم زینتها و پرهیز از غذاها و روزىهاى پاک و حلال، نشانه زهد و پارسایى و مایه قرب به پروردگار است و مىگوید: «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَهَ اللَّهِ الَّتى أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیباتِ مِنَ الرِّزْقِ»؛[۲] «[اى پیامبر!] بگو چه کسى زینتهاى الهى را که براى بندگانش آفریده و هم چنین مواهب و روزىهاى پاک و پاکیزه را تحریم کرده است؟»

سپس براى تأکید اضافه مىکند: «قُلْ هِى لِلَّذینَ آمَنُوا فِى الْحَیاهِ الدُّنْیا خالِصَهً یوْمَ الْقِیامَهِ»؛[۳] «به آنها بگو که این نعمتها و موهبتها در زندگى دنیا براى کسانى است که ایمان آوردهاند و روز قیامت نیز خاصّ آن مىباشد».

بنابراین اسلام نه تنها با جمال و زیبایى مخالفتى ندارد؛ بلکه همگان را به آراستگى تشویق مىنماید؛ اسلام یادگار پیامبرى است که نظافت و آراستگى، بوى خوش و لبخند را از نشانههاى ایمان مىداند.

 

روایات اسلامى از توصیه و تشویق مسلمانان به پوشش مناسب و آراستگى سرشار است.

پیامبر گرامى اسلام (صلیاللهعلیهوآله) مىفرماید: «خداوند متعال زیباست و زیبایى را دوست دارد و خواستار آن است که اثر نعمت خود را در بندهاش ببیند».[۴]

امام على (علیهالسلام) نیز مىفرماید: «خودآرایى از ویژگىهاى خاص انسان مؤمن است».[۵]

البته آراستگى بیرونى را باید با زیبایى درونى پیوند داد؛ یعنى هم درون را باید آراست و هم به زیبایى ظاهر پرداخت؛ چون ظاهر، آینه درون است.

امام جعفر صادق (علیهالسلام) فرموده است: «خداوند زیبایى و خودآرایى را دوست دارد و بینوایى و قیافه فقرآلود را ناخوش مىشمرد. هرگاه خداوند به بندهاى نعمتى دهد، دوست دارد اثر آن را در او ببیند».[۶] در این هنگام یکى از یاران حضرت سؤال نمود: چگونه؟ و حضرت این موارد را یادآور شد:

۱ – لباس تمیز پوشیدن؛

۲ – خوشبو نمودن خود و استعمال عطر؛

۳ – نیکو و زیبا ساختن خانه و کاشانه؛

۴ – جارو نمودن جلوى در خانه؛

۵ – چراغ روشن نمودن پیش از غروب (که موجب رفع فقر و زیادى روزى مىشود).

 

سه نشانه مهم آراستگى :

الف – پوشیدن لباس مرتب و تمیز

خوش لباسى یک میل درونى است و جوانان در آراستگى، بیشتر به نوع لباس خود اهمیت مىدهند که پسندیده و جالب توجه باشد. با این همه آراستگى لباس از پوشیدن نوع لباس مهمتر است.

خداوند به پیامبر مىفرماید: «وَ ثِیابَکَ فَطَهِّرْ »؛[۷] «و لباس خویشتن را پاک کن». زیرا جامه پاکیزه غم و اندوه را مىزداید.[۸]

پیامبر گرامى اسلام (صلیاللهعلیهوآله) مىفرماید: «لباس خوب بپوشید و خانههایتان را آباد کنید تا در میان مردم مانند خال رخساره باشید».[۹]

امام صادق (علیهالسلام) فرمود: «لباس زیبا بپوش؛ زیرا خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد، اما باید حلال باشد».[۱۰]

پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) به پوشیدن لباس سفید رنگ توصیه مىفرمود؛ چون سبب آرامش و پاکیزگى است. رنگهاى زرد و سبز نیز از رنگهاى برگزیده است.[۱۱]

 

ب – رسیدگى به آرایش سر و صورت

پیراستن و آراستن موهاى سر و صورت و تمیز نگاه داشتن و مرتب کردن آن بر آراستگى آدمى مىافزاید. پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) مىفرمود: «موى خوب از پوششهاى الهى است که خداوند بر انسان ارزانى داشته است پس آن را عزیز بدارید».[۱۲]

شانه کردن مو، آسانترین روش آراستگى است. به فرموده پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله)، «هر که موى سر را بگذارد مىباید آن را به شانه کردن، تربیت نیکو کند، در غیر این صورت آن را بتراشد».[۱۳]

براى اصلاح صورت، ضمن مرتب کردن و کوتاه کردن ریش و شارب (سبیل) باید از رها کردن آن براى بلند شدن بىقواره پرهیز نمود.

همچنین شایسته است به هنگام هر نماز و براى آراسته بودن، سر و صورت با شانه مرتب شود.[۱۴]

 

ج – بوى خوش و عطر

بوى خوش از اخلاق پیغمبران است.[۱۵] رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) معتقد بود که در بوى خوش اسراف نیست. ایشان هزینهاى را که در بوى خوش صرف مىنمودند، بیشتر از هزینهاى بود که در غذاى خود مصرف مىکردند.

سیسرون، سخنور رومى، گفته است: «چهره، تصویر روح است»؛ یعنى احساسات و هیجانات انسان، غالباً در چهره وى منعکس مىشود. خشم، ترس، شادى، غم، تعجّب، تنفّر و رضایت به سادگى در چهره نمایان مىگردد و به راحتى قابل تشخیص است. بنابراین احساسات ما نسبت به دیگران، به صورتى غیراختیارى خود را نشان مىدهد و قابل پنهان کردن هم نیست. نوع آرایش سر و صورت، عینک داشتن یا نداشتن و زیبایى ظاهرى، مىتواند برداشتهاى اوّلیه را در مخاطب ما ایجاد کند.[۱۶]

 

 

پی نوشت ها


[۱] – اعراف ۷، آیه ۳۱٫

[۲] – اعراف ۷، آیه ۳۲٫

[۳] – همان.

[۴] – الخصال، ج۲، ص۶۱۳٫

[۵] – تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص ۴۳۵٫

[۶] – إرشاد القلوب إلى الصواب، ج۱، ص ۱۹۵٫

[۷] – مدثر ۷۴، آیه ۴٫

[۸] – الکافى، ج۶، ص ۴۴۴٫

[۹] – نهجالفصاحه (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآله))، ص ۴۴۴٫

[۱۰] – بحارالأنوار، ج۶۲، ص ۱۲۵٫

[۱۱] – الکافى، ج ۳، ص ۳۴۲٫

[۱۲] – دعائم الاسلام، ج ۱، ص ۱۲۵٫

[۱۳] – الکافى، ج۶، ص ۴۸۵٫

[۱۴] – وسایل الشیعه، ج۸، ص ۱۶۹٫

[۱۵] – الکافى، ج۶، ص ۵۱۱٫

[۱۶] – حدیث زندگى، شماره ۱، ص ۷ آذربایجانى، بررسى نقش آراستگى در روابط میانْ فردى.