خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به ریزش ساختمان پلاسکو و جان باختن تعدادی از آتشنشانان فرمودند:
مسئولان ننشینند و بعد که اتفاق دوبارهای افتاد به فکر بیفتند بلکه باید پیشگیری کنند.
- دعوت به تقوای الهی
- ظاهر و باطن داشتن عمل انسان
- آیاتی در رابطه با عمل انسان و جزای او
- دلسوزی و مهربانی گناهکاران توأم با ترس در عرصات محشر
- نشان دادن سه کتاب و سه پرونده در روز قیامت به اهل محشر
- کتاب داشتن هر امّتی در روز قیامت
- مقدّم بودن گناهان صغیره بر کبیره در عالم محشر
- احصاء گناهان کوچک و بزرگ نزد خدای متعال
- حاضر دین اعمال انسان در عالم قیامت
- دعوت به تقوا و خشیت از خدا
- تقوا لازمهی ولایت است
- تسلیت به مناسبت حادثهی آتشسوزی خیابان جمهوری
- تسلیت به خانوادههای آتشنشانان عزیز
- آمادگی نیروهای امنیتی در خطرات داخلی و خارجی
- دههی فجر تجلّی قدرت ایمان و معنویت
- برکات و رهاوردهای انقلاب اسلامی در دههی فجر
- از سر راه برداشتن رژیم مرتجع غربی، یکی از رهاوردهای برجستهی انقلاب اسلامی
- کنار زدن دو قطبی در جهان یکی دیگر از راهکارهای انقلاب اسلامی
- اثرات انقلاب در جامعهی اسلامی
- تولّد نظام جدید بر مبنای نورانیّت اسلام
- حفظ اعتماد مردم در طی چهار دهه
- تسلیت به مناسبت اعدام جوانان شیعهی بحرینی
- حضور به موقع و فراگیر مردم در تشییع جنازهی آقای هاشمی رفسنجانی
- نکاتی در رابطه با تشییع عظیم مردم
- آثار سوء مسئلهی برجام
- برگزاری نشست سوریه در قزاقستان
«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم * رَبِّ اشْرَحْ لی صَدْری * وَ یَسِّرْ لی أَمْری * وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی * یَفْقَهُوا قَوْلی»[۱].
«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ عَلَی سَیِّدِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنَا حَبیبِنَا شَفیعِ ذُنُوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهَ مَولَانَا بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمینَ عَجَّلَ الله فَرَجَه وَ رَزَقَنَا الله صُحبَتَهُ وَ نُصرَتَه وَ رضاهُ وَ دعائَهُ وَ خَیرَه وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعینَ».
دعوت به تقوای الهی
شما برجستگان را، شما پاکان را و خودم را به تقوای الهی توصیه میکنم. تقوا سرمایه است، کسی که تقوا ندارد، سرمایه ندارد، فقیر دنیا و آخرت است.
ظاهر و باطن داشتن عمل انسان
در خطبهی اوّل توفیق داشتیم از چشمهی زلال جوشان نفادناپذیر سبع مثانی، عِدل قرآن کریم، سورهی مبارکهی فاتحه الکتاب بهره میگرفتیم. در ارتباط با «مالِکِ یَوْمِ الدِّینَ» که مالک روز جزا است و جزای انسان بر اساس آیات قرآن و روایات و کشف و شهود اهل باطن خود عمل است. این عمل ظاهر و باطنی دارد. یاد قیامت، یاد نتایج عمل، یاد پایان کار به انسان بصیرت میدهد، انسان را فعّال میکند، انسان را از تنبلی و کسالت دور میدارد و به انسان هشدار میدهد که این کارها را به خودت میدهند، هر کاری انجام میدهی برای خودت سفره پهن میکنی.
آیاتی در رابطه با عمل انسان و جزای او
در این رابطه که عمل انسان جزای انسان است، آیاتی را به محضر شما تلاوت کردیم، امروز هم آیهای از سورهی مبارکهی کهف را به دلهای نورانی شما تقدیم میداریم، باشد که سفرهی الهی باشد و دلهای شما تغذیه شود و خدا به خود ما هم توفیق بدهد درس بگیریم و با نورانیّت از اینجا برویم. آیهی ۴۹ سورهی مبارکهی کهف میفرماید: «وَ وُضِعَ الْکِتابُ فَتَرَى الْمُجْرِمینَ مُشْفِقینَ مِمَّا فیهِ وَ یَقُولُونَ یا وَیْلَتَنا ما لِهذَا الْکِتابِ لا یُغادِرُ صَغیرَهً وَ لا کَبیرَهً إِلاَّ أَحْصاها وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً وَ لا یَظْلِمُ رَبُّکَ أَحَداً» کتاب وضع میشود، مستقر میشود یعنی دادگاه عدل الهی برای بررسی پروندههای خلایق در عرصات محشر آماده میشود. وقتی که پرونده آماده شد، دادگاه مهیّا شد «فَتَرَى الْمُجْرِمینَ مُشْفِقینَ مِمَّا فیهِ» وای بر کسانی که پروندهی خوبی ندارند، وای بر کسانی که صفحات پروندهی آنها سیاه است، در هر صفحه از صفحات پرونده چندین گناه، چندین جرم، چندین دروغ، چندین دل شکستن، آزار به دیگران، ظلم نوشته شده است.
دلسوزی و مهربانی گناهکاران توأم با ترس در عرصات محشر
«فَتَرَى الْمُجْرِمینَ» حبیب من! پیامبر من! گناهکارها را میبینی که اینها نگران هستند، مشفق هستند، اشفاق، مهربانی و دلسوزی توأم با ترس است. اینها از چه چیزی ترسان هستند؟ «مِمَّا فیهِ» از آنچه در این کتاب است، در این پرونده است «وَ یَقُولُونَ یا وَیْلَتَنا» آنجا داد آنها بلند میشود، فریاد آنها بلند میشود، فریاد آنها را بلند میکنند «یا وَیْلَتَنا» ای وای بر ما! –«یا وَیْلَتَنا» یعنی ای وای بر ما- «ما لِهذَا الْکِتابِ» این چه کتابی است؟ «لا یُغادِرُ صَغیرَهً وَ لا کَبیرَهً إِلاَّ أَحْصاها» گناهان ریز، گناهان کوچک و بزرگ را از قلم ننداخته است، هر چه بوده همه را احصاء کرده است.
نشان دادن سه کتاب و سه پرونده در روز قیامت به اهل محشر
در این جملاتی که به دل با صفا و عبرتگیر شما تقدیم شد، چند نکته را مورد توجّه قرار بدهیم. یکی اینکه بر حسب تحلیلی که علّامهی بزرگوار آقای طباطبایی آن فقیه، آن فیلسوف، آن عارف، آن علّامهی به حق علّامه در المیزان خود دارند، خدا روز قیامت سه کتاب و سه پرونده به رخ اهل محشر میکشند. یک پروندهی کل بندگان است. حرمهی انسانها در همهی نسلها مجموعاً یک پرونده پیش خدا دارند. دوم هر امّتی پروندهای دارند، ملّت ایران آنجا پروندهای دارند.
کتاب داشتن هر امّتی در روز قیامت
در سورهی مبارکهی جاثیه میفرماید: «وَ تَرى کُلَّ أُمَّهٍ جاثِیَهً کُلُّ أُمَّهٍ تُدْعى إِلى کِتابِهَا»[۲] هر امّتی، هر گروهی آنجا زانو زدند. آدم به زانو در میآید، منتظر است کسی دست او را بگیرد، حالت جثو دارند، به زانو در آمدند. «تُدْعى إِلى کِتابِهَا» هر امّتی منتظر هستند ببینند به این گروه، به این نماز جمعهایها، به این مسجدیها، به این ۲۲ بهمنیها، به این روز قدسیها، به این رزمندگان چه ارائه میکنند؟ «تُدْعى إِلى کِتابِهَا» هر امّتی باز یک کتابی دارد. کتاب سوم برای اشخاص است، پروندههای فردی اشخاص است که تک تک به پای حساب دعوت میشوند. این کتاب شخصی است که وقتی هر کسی نامهی عمل خودش را آنجا میبیند، نامهی عمل مکتوب در کاغذ نیست، ویترین عمل است، آدم میبیند تمام کردههای خودش را خدا ردیف کرده است، تا نگاه میکند میبیند ریز و درشت…
مقدّم بودن گناهان صغیره بر کبیره در عالم محشر
باز اینجا مرحوم طباطبایی میگویند چرا صغیره را مقدّم بر کبیره ذکر کرده است؟ «ما لِهذَا الْکِتابِ لا یُغادِرُ صَغیرَهً وَ لا کَبیرَهً إِلاَّ أَحْصاها»[۳] این چه پروندهای است؟ این چه نمایشگاهی است که ریز و درشت را در اینجا از قلم ننداخته است، جا نگذاشته است، کم نگذاشته است؟ خدای متعال توجّه میدهد که شما گناهان کوچک خود را کوچک نشمارید، یک چیزهایی به نظر شما خیلی ناچیز است، ولی همهی اینها آنجا ارائه میشود، همین کوچکها جمع میشوند…
وجود مبارک امام حسن عسگری (علیه السّلام) گریه میکردند- در دورهی کودکی بودند- گفتند شما که کودک هستید، شما برای چه گریه میکنید؟ فرمود: من دیدم وقتی مادرم میخواهد هیمهی بزرگی را آتش بکند، غذا بپزد، برای گرما استفاده کند، این هیمهی بزرگ به زودی آتش نمیگیرد، یک چوبهای کوچکی را کنار آن قرار میدهد، آن چوبهایی که آتش گرفتند آرام آرام این هیمهی بزرگ هم آتش میگیرد. حضرت فرمودند: من نگران هستم مثل آن چوبهای کوچک باشم.
احصاء گناهان کوچک و بزرگ نزد خدای متعال
در روز قیامت این گناهانی که ما به حساب نمیآوریم، همین پوزخندی که به کسی زدیم، در یک جمعی کسی را مسخره کردیم، غیبت یک کسی را میکردند ما هم به نوعی آن را تأیید کردیم اینها به نظر خود ما خیلی کوچک هستند یا در خانه به همسر خود بیاعتنایی کردیم، بچّهی ما سؤالی داشت، بیحوصلگی به خرج دادیم، اینها را جزئی نگیرید. «لا یُغادِرُ صَغیرَهً وَ لا کَبیرَهً إِلاَّ أَحْصاها» این کارهای کوچک جمع میشود، قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود. هیچ گناه کوچکی یا بزرگی نیست مگر خدا احصا کرده است.
نماز جمعههایی که شما آمدید، حساب آن دست خودتان نیست نمیدانید چند نماز جمعه آمدید کما اینکه حساب زبان خود را نمیدانید، چقدر ذکر گفتید، چقدر الله اکبر گفتید، چقدر ائمّه را صدا زدید، چقدر صلوات بر محمّد و آل محمّد فرستادید، ولی خدا همهی اینها را احصا میکند، میشمارد. روزی چند ثواب، چقدر حسنه، در عمر خود چند نماز جمعه، چه تعداد جبهه، چه مقدار انفاق، چه مقدار خوش اخلاقی، چه مقدار لبخند تمامی اینها احصاء شده است، شمارهی دقیق دارد، چه تعداد ثواب، چه تعداد گناه همهی اینها را خدای متعال احصاء کرده است.
حاضر دین اعمال انسان در عالم قیامت
نکته اینجا است «وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً» آنجا چیز جدیدی نیست، آنچه را که عمل کردید که إنشاءالله این نماز جمعههای شما که بر حسب روایت ثواب حج دارد، آنجا که رفتید نماز جمعه نمیبینید، یک حج میبینید. حقیقت حج را، نورانیّت حج را در این نماز جمعهها میبینید و آن کسانی هم که اهل فتنه هستند، اهل دروغ هستند، اهل فریب هستند، اهل ظلم هستند آنها هم تنورهای آتشین خودشان را، گودالهای آتشین خودشان را حاضر میبینند. «وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً» آنچه که عمل کرده بودند، عمل خودشان را حاضر میبینند. إنشاءالله توضیح آن برای جلسهی بعد باشد.
«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ»
«اللَّهُمَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ».
«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ».[۴]
دعوت به تقوا و خشیت از خدا
شما عزیزان را، شما دعوت شدگان خدا را، شما جلال و شکوه بازار عبودیّت خدا را، شما خار چشم دشمنان را که با اجتماع خود به دشمن نهیب میزنید، شما امید دهندگان به امام زمان را که این نماز جمعههای شما و اجتماعات دینی شما اعلان آمادگی برای استقبال وجود نازنین حضرت حجّت است. میگویید آقا جان دیگر میخواهیم با خودتان نماز بخوانیم، آنقدر میآییم تا خودتان بیایید و به شما اقتدا کنیم. شما و خودم را به خشیّت از خدا، به ترس از خدا، به ترک گناه، به اهتمام به واجبات خصوصاً به رعایت مسائل اخلاقی دعوت میکنم، برخوردهایی که در برخوردهای ما گناه نباشد، دلگیر نباشیم، غمبار نباشیم، دلها را امیدوار کنیم، در خانه خدا اخلاق مارا بپسندد، امام زمان نمره بدهد.
«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ * وَ الْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ».
«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّم عَلَى خَیرِ البَریَّه أَشرَفِ الأنبیَّاء أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَی عَلیٍّ أَمیرِ المُؤمِنینَ وَ سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ وَ عَلَی فَاطِمَهَ الزَّهراءِ سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ عَلَی الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ سِبْطَیْ نَبِیِّ الرَّحْمَهِ وَ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ وَ عَلَى أَئِمَّهِ الْمُسْلِمِینَ عَلِیِّ بنِ الْحُسَیْنِ وَ مَحَمَّدِ بْنِ علیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلیِّ بْنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ علیٍّ و علیِّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ بْن عَلیٍّ وَ الخَلَفِ الصَّالِحِ الْحُجَّهِ القَائِمِ حُجَجِکَ عَلَی عِبَادِکَ وَ أُمَنَائِکَ فِی بِلَادِکَ بِهِم نَتوَلَّی وَ مِنْ أَعْدَائِهِم نَتَبَرَّءُ إِلَی الله تَعَالی».
«أُوصِیکُمْ وَ نَفْسِی بِتَقْوَى اللَّهِ».[۵]
«إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً».[۶]
تقوا لازمهی ولایت است
تقوا منشأ بصیرت است، انسان با تقوا در طوفانها، در فضاهای غبارآلود، در فتنهها، در تضادها، در درگیریها راه را گم نمیکند. فرمود: عمار اگر دیدی تمام مردم عالم در یک خط میروند و علی به تنهایی در یک خط است، همه را رها کن، ولی دست از علی برندار که حق با علی است و علی با حق است. لذا هیچ طوفانی، هیچ اجتماعی، هیچ فضایی آدم بصیر را گمراه نمیکند، خط ولایت، خط حق است و آنکه ملازم ولایت است، انسانی است که تقوا دارد. آن کسانی که پرت میشوند چراغ تقوا است، چون سو ندارد و الّا نباید پرت بشوند و بیفتد و جا بمانند و عاقبت به شر شوند.
تسلیت به مناسبت حادثهی آتشسوزی خیابان جمهوری
اوّلین مسئلهای که به محضر شما عرض میکنم تسلیت این حادثهی غمبار خیابان جمهوری است که رئیس محترم شورای شهر توضیحاتی را دادند ولی الحق و الانصاف مؤمن نسبت به مؤمن عاطفه دارد، این برادران آتشنشانی همیشه در صحنهی ما، سنگرنشین ما، همیشه با آتش و آب و خطرها درگیر بودند که همیشه جان آنها در خطر است و زن و بچّهی آنها وقتی که بیرون میروند نمیدانند آنها سالم برمیگردند یا نه، قدر آنها هم مجهول است. ما راحت در خانهی خود مینشینیم، این خطرها میآید و میرود، ولی اینها همیشه در این جریانات و حوادث در خطر سلامتی و در خطر جان هستند.
تسلیت به خانوادههای آتشنشانان عزیز
هنوز خبری از این عزیزان نیست، من به امام زمان خود، به رهبر مهربان و عزیزمان که عاطفهی ایشان نسبت به همه از پدر بیشتر است، این غمها بر دل ایشان سنگینی میکند و به خانوادههای عزیز و صابر اینها تسلیت عرض میکنم.
آمادگی نیروهای امنیتی در خطرات داخلی و خارجی
به مسئولین گرچه خودشان هم میگویند در این یکی، دو روز اینها عبرتی است که نباید بنشینیم بعد به فکر بیفتیم. باید راههایی پیدا کرد، باید پیشگیری کرد، باید مجهّز بود ما هم دشمن بیرونی داریم، همیشه باید نیروهای مسلح ما، نیروهای امنیّتی ما، چشمهای بیدار نظام و مردم همیشه باید رصد کنند هم خطرات داخلی و بحرانها را، سیل و زلزله را، حوادث غیر مترقبه و اینگونه حوادث آماده باشد، نظام اسلامی است، باید بجنبد. «خُذُوا حِذْرَکُمْ»[۷] یعنی همیشه به هوش باشید، همیشه آماده باشید، در هر میدانی صلاح لازم را داشته باشید تا خطر را دفع کنید. امیدوار هستم این عزیزان ما اگر زنده هستند، خدا به برکت دعای شما زنده نگه دارد و به خانوادهی آنها برساند و اگر جانشان را دادند خدا آنها را با شهیدان محشور بدارد. خدا به خانوادههای عزیزان آنها اجر و صبر مرحمت بفرماید.
دههی فجر تجلّی قدرت ایمان و معنویت
نکتهی دوم اینکه دههی فجر را در پیش داریم. دههی فجر همان دههی انفجار نور است. امام فرمودند: انقلاب ما انفجار نور بود. معجزهی اسلام در قرآن حاضر بود. قدرت خدا بود، تجلّی قدرت ایمان و معنویّت بود که از آستین امام و ملّت به پا خواستهی ایران بیرون آمد و معجزهای را خلق کرد. به تعبیر آن نویسندهی مصری «وَ ازعَجَ الغَرب و حیَّر الشَرق و شَغَل العالم» غرب را لرزاند، شرق را حیران کرد و عالم را به خودش مشغول داشت.
برکات و رهاوردهای انقلاب اسلامی در دههی فجر
این انقلاب اسلامی ما که در دههی فجر به پیروزی رسید و این همه معجزات، کرامات، برکات در این مدّت برای کسانی که کور نیستند و میتوانند ببینند همراه داشته است، من برخی از برکات و رهاوردهای این انقلاب و این انفجار نور را به سمع مبارک شما میرسانم.
از سر راه برداشتن رژیم مرتجع غربی، یکی از رهاوردهای برجستهی انقلاب اسلامی
مطلب اوّل که واقعاً جز اینکه بگوییم قدرت ایمان است، قدرت معنویّت است، قدرت ولایت است، نصرت الهی به این خط است، یک رژیم مرتجعِ مجهّزِ ژاندارم غرب که همهی امکانات امنیّتی با وجود ساواکی قوی، خشن، بیرحم که نفسها را خفه کرده است و در یک خفقانی حرکت را از همهی آنها گرفته است و قدرتهای شرق و غرب از او باج میگیرند و حمایت میکنند، برداشتن یک رژیمِ فاسدِ مرتجعِ مجهّزِ متکّیِ به قدرتهای بزرگ این از رهاوردهای برجستهی انقلاب بود.
کنار زدن دو قطبی در جهان یکی دیگر از راهکارهای انقلاب اسلامی
دوم در آن روز جهان دو قطبی بود. غرب و شرق، شوروی و امریکا و برای همهی ملّتها و حکومتها یک باوری پیش آمده بود که هیچ کشوری بدون اتکّای به یکی از این دو قطب نمیتواند حیات داشته باشد. استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی در نظر آنها محال مینمود. و این انقلاب آمد راه نویی را که میشود بدون شرق و غرب شعار داد و شعور کرد و اقدام کرد و عمل کرد و نتیجه گرفت. لذا نه شرقی، نه غربی و جمهوری اسلامی راه نویی بود، میوهی شیرینی بود که بشریّت این را تجربه نکرده بود، ولی انقلاب ما این تفکّر قطبی بودن را از میان برداشت.
اثرات انقلاب در جامعهی اسلامی
مسئلهای که در بُعد ایجابی باید مطرح کرد اینکه خیلی جاها انقلاب بوده است، میگفتند انقلاب یک ویرانگری است؛ خراب کردن آسان است، امّا سر این ویرانه یک کاخ عظیم، یک بنای مستحکم، یک پناهگاه امن درست کردن، این در دنیا اتّفاق نیفتاده بود. هم شاه بیرون شد، سلطنت ریشهکن شد، وابستگی از بین رفت، هم یک نظامی که واقعاً جزو ظرایف و لطایفی است که در جهان پیش آمد، هم رنگ مردمی داشته باشد، ما از لفظ دموکراسی بیزار هستیم، هم خود مردم همه کاره باشند، خود مردم مؤسّس باشند، خود مردم ایجاد کننده باشند، هم خود مردم حافظ باشند، پاسدار باشند، نگهبان باشند و هم ولایت بر دلها حاکم باشد و اسلام مطلوب این جمع، این امّت و به آن امام باشد.
تولّد نظام جدید بر مبنای نورانیّت اسلام
امامتی که در دلها نفوذ کرده است و دلهایی که با اسلام عجین شده است، نظامی متکّی به مبانی نورانی دین قویم اسلام و اسلام ناب، مکتب اهل بیت عصمت و طهارت را بنا کردند و این بنای استوار را به عنوان یک الگوی جدید، مدل نوی حکومتی در این عصر فضا، عصر اتم، عصر دانش و بینش توانست جای خودش را باز کند و به جهانیان امید بدهد که این مکتبهای فرسوده و بیریشه که مکتب شرق آنطور متلاشی شد و دموکراسی و ریبرال دموکراسی هم در حال فروپاشی است و منشأ آن هم تولّد نظام جدیدی بر مبنای نورانیّت اسلام به سوی تمدّن اسلامی و انسانساز بود.
حفظ اعتماد مردم در طی چهار دهه
و آخرین نکتهای که در این رابطه به محضر شما عرض میکنم و به اعتقاد راسخ من این هم از معجزات و کرامات است، حفظ اعتماد مردم در طی چهار دهه است. خیلی مواقع انقلاب میشود ولی به یک سال نرسیده مردم کنار زده میشوند، بانیان انقلاب منزوی میشوند، گروههای جدید میآیند، تغییر هویّت میدهند، شعارها تغییر پیدا میکند، آرمانها عوض میشود، ایدهها عوض میشود، ولی این انقلاب با امامت ولیّ فقیه آغاز شد و امّت زیر این پرچم خون دادند، جوان دادند، شهید دادند، جانباز دادند، شکنجه دیدند، استقامت کردند، جنگ را اداره کردند. با همهی چالشها و خصوصاً فتنهی ۸۸ مقابله کردند و طی این مدّت که مسئولین مختلفی فراز و نشیب داشتند، افراط و تفریط داشتند، معمولاً دولتهای ما گاهی در آن خط بودند، گاهی در این خط بودند. ولی مردم خط مستقیم ولایت را همچنان با صلابت و حضور قوی هر سال یک انتخابات برگزار کردند، سر صندوقها سر افرازی برای نظام بوده است، هر سال دو راهپیمایی دشمنشکن روز قدس و ۲۲ بهمن اعلان همبستگی و وابستگی مردم به نظام اسلامی و ولایت فقیه همچنان بالنده، طوفنده، پرخروش و مستحکم و دشمنشکن تا حال ادامه دارد و تا ظهور حضرت مهدی هم ادامه خواهد داشت.
تسلیت به مناسبت اعدام جوانان شیعهی بحرینی
نکتهی بعدی تسلیت به امام عصر (ارواحنا فداه) در جریان اعدام سه جوان شیعهی انقلابیِ بیگناهِ بحرینی است که این رژیمِ پلیدِ خونخوارِ ضعیفِ وابستهی پوسیدهی بحرین که مشروعیّت خودش را به کلّی از اوّل نامشروع بود، ولی از وقتی که ملّت خودش قیام کرده، یک امری که دنیا شعار او را میدهند و آن اعتماد به رأی مردم است. آنها هم میخواهند مثل کشورهای دیگر رأی خودشان نافذ باشد، امّا اجازهی رأی به مردم نمیدهند، یک حکومت تحمیلی برای ادامهی حیات ننگین خودش در این مدّت مرتّب سرکوب داشته است، زندانهای آن پر از علما و متدیّنین و مؤمنینِ آزادهی بحرینی است و شکنجهها و نهایتا ًقتلهای فجیع که این سه جوان را به شهادت رساندند، جنازههای آنها را هم به خانوادههایشان ندادند و متأسّفانه لباس شهداء را به خانوادههای آنها دادند که نمکی بر زخم قلب مجروح والدین پاشیده باشند. ولی من میگویم ای نظام وابسته! مطمئن باش که ظلم پایههای قصر ننگین تو را سستتر میکند و این خونها عمر حکومت تو را کوتاهتر میکند و مردم انقلابی و مؤمن و متکّی به خدا همانگونه که از ایران اینها الگو گرفتند و استقامت ایرانیها را دیدند که شاه را بیرون کرد، استقامت شما هم این دولت سلطنتی غیر قانونی را بیرون خواهد کرد و شما سرافراز و پیروز خواهید بود.
تسلیت به مناسبت رحلت آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس چند دوره مجلس شورای اسلامی، رئیس چند دوره ریاست جمهوری، عضو شورای انقلاب و جزء مجاهدین طراز اوّل دوران ستمشاهی را هم به مقام معظّم رهبری و به مردم عزیزمان و به خانوادهی محترمشان تسلیت عرض میکنم. ولی چند نکته در این رابطه به محضر شما نمازگزاران بصیر تقدیم میدارم.
حضور به موقع و فراگیر مردم در تشییع جنازهی آقای هاشمی رفسنجانی
اوّلاً این تشییع جنازهای که از این روحانی و عالم سفر کرده مردم ایران به عمل آوردند، شبیه بصیرتی بود که در ۹ دی شما مردم از خود نشان دادید. هم حرکت میلیونی فراگیر ملّی شما در روز ۹ دی ۸۸ آقای هاشمی را حفاظت کرد و الّا در همان مرحله دیگر چیزی باقی نمیماند، هم در آنجا حفاظت کردید، هم اینجا عدّهای دندان تیز کرده بودند که از وفات ایشان سوء استفاده کنند، حرکت جریانی داشته باشند، ولی حضور به موقع و فراگیر شما آنچنان خداپسند بود که به هیچ کسی مجال شیطنت و فتنه را نداد و نتوانستند آقای هاشمی را به نفع خودشان مصادره کنند و این بصیرت شما بصیرت الهی است، بصیرت خداپسند است و بسیار حرکت به جا و به موقعی بود و الحق و الانصاف این تشییع جنازه هم احیای آقای هاشمی بود و هم عزّت و سرافرازی برای نظام ما بود، حمایت از ولایت بود و قدردانی از زحمات دوران دفاع مقدّس و مجاهدتهای این عزیز سفر کرده بود.
نکاتی در رابطه با تشییع عظیم مردم
در این تشییع عظیم چند نکته است که یکی بصیرت همیشگی شما است که کار به موقع، اقدام به موقع فرصتها را مغتنم میدانید و در رأس این بصیرتافزایی آن پیام فوق العادهی مقام معظّم رهبری، این حکیم فرزانه، این حکیم دوران که چشمهی بصارت است، هم حقی از ایشان نگذاشتند که ضایع شود، از گذشتههای ایشان یاد کردند، از عواطف ایشان یاد کردند، از خدمات ایشان یاد کردند و نگذاشتند اینها به دست فراموشی سپرده شود. رسانهی ملّی در این جهت مثل دوران انتخابات و همهی جریاناتی که مایه میگذارد، کم نمیگذارد، رسانهی ملّی هم نقش داشت و انصافاً متانت خانوادهی ایشان، برادران بزرگوار و فرزندانشان که در این رابطه هیچ مجالی به مخالفین و دشمنان ندادند، دریای ملّت را همراهی کردند، زیر پرچم ولایت حرکت کردند، «جَزَاهُمُ اللَّهُ عَنَّا خَیْراً»[۸] خداوند متعال همهی رفتگان و این بزرگوار را مشمول غفران خودش قرار بدهد و تقصیرها و قصورهای همه را به لطف و کرم خود مورد عفو قرار بدهد.
آثار سوء مسئلهی برجام
و مطلب آخر مسئلهی یک ساله شدن برجام است. بعضی از افراد همچنان شعار میدهند ولی واقعیّت را همهی مردم میدانند که در این برجام یک برگ جنایت دیگری بر پروندهی سیاه و ننگین امریکا افزوده شد. کسانی که امریکا را بزک میکردند، اظهار خوشبینی میکردند، خیلی دلگرم به سراغ او میرفتند و وعده داده بودند که با این برجام مشکلات اقتصادی کشور و همه چیز مردم حل بشود، یک سال گذشت و بنا بود یک سال قبل همهی تحریمها برداشته شود و رفع مشکلات آغاز شود. ولی هم رکود اقتصادی، هم بیکاری جوانها و هم تعطیلی مراکز تولید و مشکلاتی که آنها هم تحریمها را برنداشتند و هم تحریمهای جدیدی را بر تحریمهای قبلی اضافه کردند. لذا مردم ما حق دارند که همچنان مرگ بر امریکا بگویند.
برگزاری نشست سوریه در قزاقستان
امیدوار هستیم در این نشست سوریه که در قزاقستان ایران و روسیه و ترکیه ابتکار عمل را دارند بتوانند در مسئلهی آتش بس مؤثّر باشند، این شیعیان مظلوم دو شهر در محاصرهی مسلحین فوعه و کفریا را، مظلومین چند سال گرفتار را بتوانند نجات بدهند. ما هم دعا میکنیم و از اینکه بحمدالله صولت امریکا ریخته است و رو به افول است و این نشست بدون نقش امریکا که خودش را کدخدای عالم میدانست و فکر میکرد هیچ جا بدون او نمیشود کاری کرد، میبینید که بحمدلله این انقلاب رو به صلابت و تعمّق و استحکام بیشتر است و استکبار رو به افول و ضعف است.
[۱]– سورهی طه، آیات ۲۵ تا ۲۸٫
[۲]– سورهی جاثیه، آیه ۲۸٫
[۳]– سورهی کهف، آیه ۴۹٫
[۴]– الکافی، ج ۳، ص ۴۲۲٫
[۵]– الکافی، ج ۵، ص ۳۷۰٫
[۶]– سورهی انفال، آیه ۲۹٫
[۷]– سورهی نساء، آیه ۷۱٫
[۸]– الکافی، ج ۸، ص ۲۶۸٫
پاسخ دهید