برخى بر اين باورند كه «شايدِ» خدا، «بايد» است ولى بايد توجه داشت كه لفظ «شايد»، گاهى به «گوينده» و گاهى به «فعل» بر مىگردد. گوينده هم گاهى عالم است گاهى جاهل و گاه شك دارد. ذات اقدس اله گويندهاى نيست كه به چيزى جهل يا شك داشته باشد؛ زيرا: «اِنَّهُ بِكُلِّ شَىءٍ عَليمْ» است، «بِكُلِّ شَىءٍ شَهيْد» است، «بِكُلِّ شَىءٍ مُحيطْ»است و مانند آن. پس استعمال اين كلمات بر اساس خصوصيت گوينده آن يعنى خدا نيست بلكه مربوط به فعل است.

گاهى انجام فعل و شدنِ كارى در حد پنجاه، هفتاد و يا نود درصد است، مىگويد شما اين كارها را انجام دهيد شايد فلان هدف تأمين شود؛ زيرا اين پنجاه درصد، همه اجزاء علت نيست بلكه بخشى از اجزاء علت است. مثلاً كسى بر اساس اصول كشاورزى زمين را شخم زده، بذرافشانى، آبيارى و سمپاشى و غيره را انجام داده، اما آيا مىشود گفت صددرصد اينها به بار مىنشينند؟ مسلماً جواب منفى است.

اگر كسى بخواهد با ديد باز در اين مورد صحبت كند مىگويد: شايد اين بذرها به بار بنشينند (مقام فعل) چون يك سرى عوامل پيش بينى نشدهاى در راه است كه امكان دارد مانع باردهى بذرها شود و البته ذات اقدس اله مىداند كدام يك به بار مىنشيند و كدام يك نمىنشيند، ولى شدن كار را (به بار نشستن) براى ما با لَعَلَّ بكار مىبرد.

اينكه مىفرمايد روزه بگيريد «لَعَلَّكُم تَتَّقُونُ» به اين معنى نيست كه خدا معاذاللّه شك دارد، بلكه او مىداند روزه حقيقى تقوا مىدهد ولى اينكه روزه ما آلوده به چه حوادث تلخ و ناگوارى شود و آيا به درجه قبولى برسد يا نه، اين لعلّ مربوط به فعل ما است.

مطلب ديگر اين است كه در بسيارى از موارد اگر به شخصى بگويند فلان كار تو، صد در صد آينده شما را تأمين مىكند گرفتار غرور مىشود. براى اينكه غرور او را نگيرد تعبير اخلاقى اين است كه به او گفته شود شايد به مقصد برسى. به هر حال كلمه لَعَلَّ، ليت، عَسى كه در قرآن كريم آمده هرگز به ساحت الهى بر نمىگردد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *