مراد از «تقليدى نبودن اصولدين» اين است كه هر كس، بايد عقايد دينى را با يقين و حجّت بپذيرد. رسيدن به اين مرحله در افراد، بسيار متفاوت است. بيشتر انسانها براساس همان فطرت اوليه، ايمان يقينى به وجود خداوند دارند و يا براساس عقل فطرى خويش، براهينى بسيار ساده و در عين حال محكم، بر وجود خدا اقامه مىكنند (مانند پيرزنى كه از طريق چرخ نخريسى بر وجود خداوند دليل آورد و پيامبر اكرم (صلیاللهعلیهوآله) آن را مورد تأييد قرار داد). بنابراين تحقيقى بودن معارف دينى، لزوما به معناى جستوجوى وسيع و بررسى همه ادله و شبهات دربارؤ آنها و پاسخهايشان نيست. البته براى برخى از افراد، چنين تحقيقاتى لازم است؛ زيرا دفاع عقلانى از دين و معارف دينى، متخصصان برجستهاىرا مىطلبد. اين مسئله همگانى نيست و هر كس در حد توانايى خود و مسائلى كه با آن روبهرو مىشود، نيازمند تحقيق است. 

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی/پرسش وپاسخ دانشجویی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *