امام: زن بايد با اجازه شوهرش، به اعتكاف برود و اگر اجازه ندهد  – چنانچه باعث تضييع حق [زناشويى] او شود – بنابر احتياط واجب، اعتكافش باطل است و اگر با حق او منافات نداشته باشد، اعتكافش صحيح است.[1]

آيات عظام فاضل و وحيد: زن بايد با اجازه شوهرش، به اعتكاف برود و اگر اجازه ندهد ـ چنانچه باعث تضييع حق [زناشويى] او شود – اعتكافش باطل است و اگر با حق او منافات نداشته باشد، اعتكافش صحيح است.[2]

آيات عظام بهجت و تبريزى: زن بايد با اجازه شوهرش، به اعتكاف برود و اگر اجازه ندهد ـ چنانچه باعث تضييع حق [زناشويى] او شود ـ اعتكافش باطل است. اما اگر با حق او منافات نداشته باشد، بنابر احتياط واجب  باطل است.[3]

آيات عظام سيستانى و صافى: زن بايد با اجازه شوهرش از منزل بيرون رود و اگر اجازه ندهد، اعتكافش باطل است (هر چند باعث تضييع حق زناشويى او نشود).[4]

آيهاللّه مكارم: بنابر احتياط واجب، زن بايد با اجازه شوهرش به اعتكاف رود و اگر اجازه ندهد ـ چنانچه باعث تضييع حق [زناشويى] او شود ـ بنابر احتياط واجب اعتكافش باطل است.[5]

آيهاللّه نورى: زن بايد با اجازه شوهرش به اعتكاف برود و اگر اجازه ندهد ـ چنانچه باعث تضييع حق [زناشويى] او شود ـ اعتكافش باطل است. اما اگر با حق او منافات نداشته باشد، اعتكافش صحيح است؛ مگر آنكه روزه او در اعتكاف  مستحبى باشد.[6]

 

 

پی نوشت ها


[1] – امام، تحريرالوسيلة، ج 1،  مشروط الاعتكاف، السادس و استفتائات، ج 3، حقوق زوجيت، س 16.

[2] – وحيد، منهاجالصالحين، ج 2، م 1069، الخامس و توضيحالمسائل، م 2476 و فاضل، تعليقات على  العروه ج 2، شرائط الاعتكاف، السابع.

[3] – بهجت، توضيحالمسائل، متفرقه، م 18 و وسيلهالنجاه، ج1، م1193؛ تبريزى، منهاجالصالحين، ج1،  م1069.

[4] – صافى، هدايهالعباد، ج 1، شروط الاعتكاف، م 1402، السادس و توضيحالمسائل، م 2421، و سيستانى،  تعليقات على العروة، شرائط الاعتكاف، السابع.

[5] – مكارم، تعليقات على العروة، شرائط الاعتكاف، السابع و استفتائات، ج 2، س 963.

[6] – نورى، تعليقات على العروة، شرائط الاعتكاف، السابع و توضيحالمسائل، م 2408.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *