وقتی ما در جامعه می‌بینیم بعضی وقت‌ها فساد آشکار رخ می‌دهد فریاد نمی‌زنیم جای دلسوزی دارد. کارمند می‌ترسد کار خود را از دست بدهد، من بترسم که پخشم نکنند، دعوتم نکنند. شما بگویید به دردسر می‌افتم، هزینه دارد. هزینه‌ها را آن کسانی کردند که خون دادند. نمی‌خواهم بگویم وضع ما خیلی خراب است. ولی با آرمان‌های خود فرسنگ‌ها فاصله داریم. چون روش اهل بیت را نداریم. هر چه نگاه می‌کنیم می‌بینیم روش اهل بیت این نیست. تازه اگر هم سیاسی کنیم دچار یک مشکلی می‌شویم که آن را هم عرض می‌کنم. گاهی ما دغدغه‌ی بعضی از بزرگ‌ترهای جامعه را متوجّه نشدیم می‌گویند هیئات را سیاسی نکنید. شما اگر بخواهید راجع به امام حسین علیه السّلام صحبت کنید غیر سیاسی نیست، حضرت که ترور داخل خانه نشده است، ۱۸ هزار نفر بیعت گرفتند. کسی که برای او بیعت می‌گیرند یک کار سیاسی، اجتماعی انجام داده است.

 

بعضی از آن کسانی که دغدغه دارند، می‌گویند کار سیاسی انجام ندهید، حرف آن‌ها این است که در این شرایط شما دنبال حق بروید، نه یک چیزی که من از آن خیلی می‌ترسم. آن کسانی که اهل دین نیستند که اسلام دست و پای آن‌ها را باز کرده است و راحت هستند هر چیزی به ما بگویند. صبح تا شب می‌گویند، دهه‌ی محرم هم بیشتر. امّا یک چیزی در بین بچّه مذهبی‌ها است که خطرناک است، همین یک کاری می‌کند که مقدّسین می‌ترسند اسم آن را تحلیل گذاشتیم. می‌گوید فلانی خائن است، می‌گویم سند دارید؟ می‌گوید تحلیل من این است. تحلیل یعنی برداشت.

 

امام تکلیف‌مدار است. یک نمونه خدمت شما عرض کنم امیر المؤمنین علیه السّلام یک ولد شُبهه‌ای به اسم زیاد بن ابیه که بعداً در اوج فسق هم بروز می‌کند، البتّه آن موقع خیلی آدم فاسقی نیست، اهل تقوا است، اسناد این‌طور می‌گوید، ولی ولد شبهه است. ولد شبهه یعنی حرف‌هایی در مورد مادر او زدند. حرام‌زاده نیست. ما باشیم هنوز ندیده تحلیل ما این است که خائن است، ببینید چقدر فضای مجازی ما بستر مناسبی برای بهتان است. این فرد حاکم اهواز می‌شود خیلی فاصله داریم. ما برای این‌که اسم آن را بصیرت بگذاریم بدون سند خدایی نکرده بهتان می‌زنیم. این تکلیف‌مداری نیست، آن چیزی که بنده می‌خواهم عرض کنم همه‌ی حرف من در این دهه یک جمله بیشتر نیست. آن کاری که امام معصوم در اوج غربت انجام می‌دهد این است که ببیند کجای معالم دین در خطر است آن را نجات بدهد. تشخیص و روش معالم دین هم معلوم است، نگهداری آن هم روشن است، چیزی جدید نیست. گاهی رگ ما بیش از حد باد می‌کند. فرض کنید همین الآن من این‌جا نشستم یک نفر بگوید فلان مناسبتی که خلق کردید مناسبت نیست، همه با او برخورد می‌کنند. آن برخورد را باید آن جایی داشته باشند که عقاید اصلی در خطر است، فساد قطعی در میان است، نه آن جایی که اصلاً معلوم نیست نه اصل است و نه فرع است. یک شب یکی را اشاره کردم دیگر نمی‌خواهم اشاره کنم.

 

چند سال جلسات ما درگیر این بود که این‌ها پشت سر او بیانیه بدهند، آن‌ها پشت سر این‌ها بیانیه بدهند که در سینه زنی چراغ را خاموش می‌کنید لباس خود را در بیاوریم یا در نیاوریم. من به آن در آوردن و در نیاوردن کاری ندارم، به آن حرف‌هایی که مطرح شده است کار دارم، چقدر بهتان زده شده است. کاری که امام معصوم انجام می‌دهد این است که شرع معلوم است چیست. همه‌ی عالم با آن موافقت کنند، همه‌ی عالم با آن مخالفت کنند برای او فرقی نمی‌کند، او کار خود را انجام می‌دهد.