ضرورت یادگیری

زبان انگلیسی به عنوان زبان بین الملی، پر مخاطب ترین زبان استفاده شده دنیاست. همچنین مهم‌ترین زبان دنیا در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، صنعتی، فرهنگی و علمی در روابط بین‌الملل به شمار می‌آید. یادگیری این زبان باعث ایجاد بستری مناسب برای ارتباط با قشر عظیمی از مخاطبین در اقصی نقاط دنیا می شود. از طرفی گرایش به اسلام به نسبت با دیگر ادیان در رتبه نخست قرار دارد  که این امر حضور طلاب در عرصه بین الملل را تبدیل به نیاز ضروری می کند که بدون تسلط بر زبان انگلیسی قابل تحقق نیست. لذاست که بزرگان من جمله امام خمینی و مقام معظم رهبری توصیه اکید به طلاب در یادگیری زبان خارجی کرده اند.   

در مجامع بین المللی از جمله شاخص های با سواد بودن، در کنار سواد خواندن و نوشتن، سواد رایانه، سواد رسانه، و غیره ؛ سواد زبان انگلیسی می باشد.

 بخش عظیمی از اطلاعات کامپیوتر ها و صفحات اینترنتی به زبان انگلیسی است

اکثر همایش ها و کنفرانس های رسمی بین المللی به زبان انگلیسی برگزار می شود

اکثر مقالات علمی جهان به زبان انگلیسی نوشته می شود. 

و …

 

طرح

۲-۱ – معرفی

با عنایت به ضرورت یادگیری زبان انگلیسی توسط طلاب و همچنین فراهم نبودن شرایط یادگیری زبان انگلیسی در آموزشگاه های زبان به علت طولانی بودن فرایند آموزش و نامناسب بودن فضای حاکم در آموزشگاه ها ، بخش زبان انگلیسی مدرسه امام خمینی بر آن شد که دوره ای نوین و متفاوت جهت آموزش طلاب در زمان کوتاه تر و کیفیت بهتر برگزار کند.

۲-۲ – اهداف دوره

مسلح کردن طلاب به زبان انگلیسی در زمان کوتاه و کیفیت مطلوب با شیوه ای نوین

تاکید بر روش Holistic Approach جهت آموزش همزمان چهار مهارت اصلی خواندن، نوشتن، شنیدن و گفتار

توانمند کردن طلاب در برقراری تعامل موثر و فعال با مخاطب انگلیسی زبان

توانمند کردن طلاب در ایراد سخنرانی به زبان انگلیسی

توانمند کردن طلاب در ورود به عرصه تبلیغ بین الملل (اعم از فضای مجازی و حقیقی)

توانمند کردن طلاب در فهم متون مختلف به زبان انگلیسی من جمله کتب و مقالات علمی مرتبط با علوم انسانی و اسلامی، مطبوعات، و غیره

توانمند کردن طلاب در نوشتن به زبان انگلیسی و ارائه تولیدات متنی شامل مقالات علمی جهت ارائه به همایش ها و کنفرانس های بین المللی، کتب، تحلیل ها، گزارشات و …

توانمند کردن طلاب در حضور در کنفرانس ها و همایش های بین المللی جهت ارائه مقالات و عرضه معارف حقه شیعه

توانمند کردن طلاب در ترجمه کتب و مقالات از زبان انگلیسی به فارسی و بالعکس.

و ….

 

 برنامه

۳-۱ – مدت آموزش

دوره آموزش زبان انگلیسی در طی  دو سال تحصیلی و دو تابستان طراحی شده است. بدین گونه که در هر سال ۵ ترم ۱۵ جلسه ای و در هر تابستان یک دوره فشرده یک ماهه در فضای انگلیسی به صورت شبانه روزی برگزار می گردد.

جهت فراهم آوردن فراغ بال برای انجام تکالیف جلسات و همچنین در اولویت قرار دادن دروس حوزوی طلاب، کلاس ها ۳ روز در هفته برگزار می گردد.

۳-۲ – مواد آموزشی

پس از بررسی، مشورت و مطالعه کتاب های آموزش زبان انگلیسی موجود در بازار کتاب American Headway  اثری نوین از انتشارات دانشگاه آکسفورد انتخاب شد. این کتاب از مبتدی تا پیشرفته بر اساس چهار مهارت اصلی زبان آموزی با تاکید بر دستور زبان، لغت و مکالمه روزمره می باشد که در سال ۲۰۱۶ انتشار یافت.

همچنین از آنجایی که لغت در زبان انگلیسی نقش بسیار مهمی دارد کتاب کمکی به نام Oxford Word Skills از کتب معروف و محبوب یادگیری لغت در سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته جهت تدریس در کنار کتاب اصلی گنجانده شد.

 ۳-۳ – روش تدریس

متد آموزشی مبتنی بر Task-based language learning جهت عملیاتی و کاربردی کردن مطالب آموخته شده توسط طلاب با تاکید بر holistic approach جهت رشد دادن همزمان تمام مهارت های مورد نیاز یادگیری و تسلط بر زبان انگلیسی می باشد.