اگر بخواهید ارزش را از مجرای وحی برای شما بیان شود که اطمینان پیدا کنید سلیقه‌ای نباشد، آن‌که آفریده است و شما را برای دست‌یابی به ارزش‌ها آفریده است، او خودش اعتبار و ارزش شخص را بیان کرده است. فرموده است: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ». نشان می‌دهد این اختلافاتی که در جامعه است و زمینه‌ی بروز شخصیّت، هر کسی را وادار می‌کند که از قافله عقب نماند، باید بدانند که همه‌ی این تکاپو و تلاش و کوشش و جدیّت را در مسیر رسیدن به تقوا باید قرار بدهند. یعنی انسان در تقوا شکوفا می‌شود. حقیقت انسان را تقوا به ثمر می‌رساند. چون انسان در سختی‌ها ساخته می‌شود. تا کسی رنج نبرد به گنج نمی‌رسد.

اشخاصی که رفاه طلب هستند، کامجو هستند، لذّت‌گرا هستند، این‌ها به ارزش انسانی دست پیدا نمی‌کنند، این‌ها نمی‌توانند دور اندیش باشند، این‌ها مسیر طولانی را نمی‌توانند طی کنند. این‌ها گرفتار زنجیرهای هوا و هوس هستند که دور خودشان را چاله کندند و در همین سیر می‌کنند و هر روز یک قدم افول و سقوط آن‌ها بیشتر می‌شود. امّا انسانی که تقوا دارد، تقوا از وقایعه است، وقایعه یعنی حفاظت.

ما در قنوت نمازها آن‌که اهل بیت عصمت و طهارت به ما یاد دادند و شایع‌ترین دعای قنوت ما «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَهً وَ فِی الْآخِرَهِ حَسَنَهً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ»[۱]، «قِنا» امر حاضر از همان وقاء، یقی است یعنی خدایا ما را نگه دار، حفاظت کن از عذاب آتش. در میان عذاب‌ها عذاب آتش از همه‌ی عذاب‌ها و شکنجه‌ها سخت‌تر است و نتیجه‌ی بی‌تقوایی این است که آدم پوشش نداشته باشد، آتش جهنّم او را بسوزاند.


[۱]– سوره‌ی بقره، آیه ۲۰۱٫