- ثقلین - http://thaqalain.ir -
مقام معرفت را درجات و مراتب بسیار است بل بیحدّ است؛ و هر عارفی از عارفان بالله به مرتبهای از انوار معرفت حق نائل میشود؛ لیکن مراتب کلّی معرفت را میتوان به چهار دسته منقسم کرد:
۱- معرفت عوام که به تقلید و تبعیّت از بزرگان عارفان حقیقی است.
۲- معرفت علماء حقّه که به مقام «علم الیقین» از توجّه به آیات آفاقی و انفسی الهی رسیدهاند.
۳- مقام معرفت «عین الیقین» که برای اولیاء اهل مکاشفه و علماء ربّانی و عارفان کامل است که در معرفت، به مرتبهی شهودند و خدا را به چشم باطن بینند؛ و عالم، حجاب خدا در نظر آنان نیست، بلکه آینهی خداست. و آنها به حقیقت به لسان شهود گویند:
«در هر چه نظر کردم، سیمای تو میبینم»…
۴- مقام «حق الیقین» و معرفت فنا و فناءِ در فناست که خاص برخی انبیا و اولیاست…
منبع: کتاب پندهای آسمانی، ص ۱۰۰
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%af%d8%b1%d8%ac%d8%a7%d8%aa-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%d8%aa-%d8%ae%d8%af%d8%a7%d9%88%d9%86%d8%af/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.