- ثقلین - http://thaqalain.ir -

مراد از «صدّیق» و «صدّیقین» در آیات قرآن
پرسش و پاسخ پیرامون قرآن

مراد از «صدّیقین» در سوره نساء چیست؟

پاسخ اجمالی

خداوند در قرآن کریم کسانی را که از خدا و رسولش اطاعت کنند، در قیامت همنشین پیامبران، صدیقین، شهدا و صالحان معرفی میکند: «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً»؛[۱] و کسى که خدا و پیامبر را اطاعت کند، (در روز رستاخیز،) همنشین کسانى خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده، از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان و آنها رفیقهاى خوبى هستند.
مفسران در تفسیر «صدیقین» میگویند؛ کلمه «صدیقین» -به طورى که لفظ آن دلالت مى‏کند- مبالغه در صدق است؛ یعنى کسانى که بسیار راستگو هستند. البته این صدق تنها زبانى نیست، بلکه تنها یکى از مصادیق آن، سخنانى است که انسان مى‏گوید. مصداق دیگرش عمل است که اگر مطابق با زبان و ادعا بود، آن شخص در عمل نیز صادق است؛ چرا که عمل از اعتقاد درونى حکایت مى‏کند. انسان وقتى در حکایتش، راست مى‏گوید که نیت درونی خود را به طور کامل بیان کند، و چیزى از آن باقى و بدون حکایت نگذارد، چنین عملى راست و صادق است. اما اگر حکایت نکند و یا درست و کامل حکایت نکند، این عمل غیر صادق است.
همچنین سخن صدق، آن سخنى است که با واقع و خارج مطابقت داشته باشد، و چون گفتن نیز یکى از افعال است، قهراً کسى که صادق در فعل خویش است، سخن نخواهد گفت، مگر آنچه که راست بودنش را مى‏داند، و گفتن آن جای خودش حق است.
لذا «صدّیق» کسى است که به هیچ وجه دروغ در او راه ندارد، و چنین کسى کارى که حق بودن آنرا نمى‏داند انجام نمیدهد، هر چند که مطابق با هواى نفسش باشد و سخنى را که راست بودن آنرا نمى‏داند نمى‏گوید، و قهراً حتى کسى به جز حق را هم نمى‏بیند، او کسى است که حقایق اشیا را مى‏بیند، و حق مى‏گوید و حق انجام مى‏دهد.
[۲]

 

 

منبع:اسلام کوئست


پی نوشت:

[۱]. نساء، ۶۹.

[۲]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏۴، ص ۴۰۸، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ۱۴۱۷ق؛ موسوی همدانی، سید محمد باقر، ترجمه المیزان، ج ‏۴، ص ۶۵۱، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، ۱۳۷۴ش.          

 


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%85%d8%b1%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%b5%d8%af%d9%91%db%8c%d9%82-%d9%88-%d8%b5%d8%af%d9%91%db%8c%d9%82%db%8c%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a2%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d9%82%d8%b1%d8%a2/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.