تفسیر انفسی کلام الله قرآن کریم چیست؟ کدام کتاب تفسیر انفسی در حال حاضر موجود است و یا آن که قبلاً نوشته شده ولی هم اکنون موجود نیست؟

پاسخ اجمالی

تعبیر «تفسیر انفسی» ظاهراً بر گرفته از این آیه شریفه قرآن است که می فرماید: «به زودى نشانه‏هاى خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان می دهیم تا براى آنان آشکار گردد که او حق است. آیا کافى نیست که پروردگارت بر همه چیز شاهد و گواه است؟!».[۱]
در این آیه شریفه آیات و نشانه های انفسی خداوند متعال در برابر نشانه های آفاقی بیان شده است. منظور از «آیات آفاقى» همچون آفرینش خورشید و ماه و ستارگان با نظام دقیقى که بر آنها حاکم است، و آفرینش انواع جانداران و گیاهان و کوه ‏ها و دریاها با عجایب و شگفتی هاى بی شمارش، و موجودات گوناگون اسرارآمیزش، که هر زمان راز تازه‏ اى از خلقت آنها کشف می شود، و هر یک آیه و نشانه است بر حقانیت ذات پاک او.
منظور از «آیات انفسى» همچون آفرینش دستگاه هاى مختلف جسم انسان و نظامى که بر ساختمان حیرت ‏انگیز مغز و حرکات منظم قلب و عروق و بافت ها و استخوان ها، و انعقاد نطفه و پرورش جنین در رحم مادران، و از آن بالاتر اسرار و شگفتی هاى روح انسان مى‏باشد، که هر گوشه ‏اى از آن کتابى است از معرفت پروردگار و خالق.
[۲]
بنابراین منظور از «تفسیر انفسی» قرآن کریم، تفسیری است که در  آنها به جنبه معنوی، روحی، اخلاقی و عرفانی پرداخته شده است و می توان گفت که بیشتر تفاسیر در برخی فرازهای خود به چنین تفسیری پرداخته اند.

 

 

 منبع:اسلام کوئست


پی نوشت:

[۱]. «سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فی‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهیدٌ». فصلت، ۵۳٫

[۲]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۰، ص ۳۳۰، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ اول، ۱۳۷۴ش.