بعد حضرت در سنّ هفت سالگی؛ برای امام سنّ هفت سال و هفتصد سال فرق نمی‌کند. امّا بحث امروز من دقیقاً این مطلب است که اگر یک جامعه‌ای نفهمد که یک بزرگواری امام است، آن امام هر چه بزرگ باشد نمی‌ماند دیگر! یعنی فرض کنید که خاتم انبیاء (صلوات الله علیه و آله) تشریف آوردند و بعد هیچ کسی ایشان را قبول نمی‌کرد! فرض کنید هیچ کسی حضرت رسول را تأکید نمی‌کرد! امروز چه می‌گفتند؟! می‌گفتند: ۱۴۰۰ سال پیش یک نفر ادّعای نبوّت کرد هیچ کسی قبول نکرد و تمام شد و دین او هم رواج پیدا نکرد. چیزی نمی‌ماند، ولو خاتم انبیاء باشد.

 

نقش خواصّ جامعه خیلی مهم است. حضرت وقتی در هفت سالگی به امامت رسید، یک کسانی که بدن آدم می‌لرزد بخواهد اسم آن‌ها را ببرد، این‌ها آمدند گفتند ما احتیاطاً از ایشان روایت نقل نمی‌کنیم تا به بلوغ برسد. از کسانی که مثلاً فقط در کتب اربعه‌ی ما ۱۳۰۰ روایت دارند. یعنی در چهار کتاب اصلی حدیثی ما ۱۳۰۰ روایت دارند، می‌گفتند ما روایت نقل نمی‌کنیم. یعنی شما مشکل امام را ببینید. از یک طرف قرار است امامت کند، خفقان جامعه به گونه‌ای است که بین مهدی موعود (سلام الله علیه) و امام جواد فاصله نمی‌بینند، هیچ چیز نمی‌دانند. عبد العظیم حسنی (سلام الله علیه) می‌گوید شما قرار است غیبت کنید؟! بعد از آن طرف می‌گویند: چون او هفت سال دارد!

 

یک چیزی هم داخل پرانتز بگویم که خود آن هم می‌تواند موضوع یک بحث باشد و آن این است که خداوند همواره دست روی نقاط حسّاس بشر می‌گذارد، چون می‌خواهد تربیت کند. به قوم موسی می‌گوید: گاو بکشید. شاید اگر می‌گفت: صد شتر بکشید این‌قدر اذیّت نمی‌شدند که یک گاو بکشند! چون سابقه‌ی پرستش داشتند. موضوع مهدویّت به این مشکلی، امام زمان هم در کودکی به امامت رسیدند. باید یک بار این حجّت تمام شود که یک نفر در کودکی امام شده است و هیچ طوری هم نیست. شما باید مطیع باشید. سنّ امام ملاک برتری او نیست.

 

حالا شما مقایسه کنید اجداد این مردم کسانی هستند که وقتی امیر المؤمنین (صلوات الله علیه) ۳۰ سال داشت بعد از پیامبر می‌گفتند: سنّ شما برای حکومت کم است. حالا حکومت، نه امامت! نه ولایت تکوینی، نه عصمت، عرض کنم که نه حجیّت شارع مقدّس شدن! این با حاکم خیلی فرق دارد. گفتند: یا علی! سنّ شما برای حکومت کم است، ۳۰ سال است. حالا بگویند یک هفت ساله می‌خواهد امام مُلک و ملکوت شود. این خیلی مشکل بزرگی بوده است و چقدر به محضر حضرت جواد جسارت شده است. اگر آدم برود ببیند بسیار آزار دهنده است.