الف پاکسازی محیط

پدر و مادر باید در گام اوّل محیط خانواده را از ماهواره و فیلم های ضد اخلاقی پاک کنند و گمان نکنند که فرزندانشان به این موارد دسترسی ندارد؛ زیرا ممکن است هر لحظه نوجوانان به این شبکه ها دسترسی پیدا کنند. چه بسا خانواده هایی که فکرش را هم نمی کردند که فرزندشان با این موضوعات ارتباط داشته باشد، امّا روزی متوجّه شدند که فرزندشان ساعت های زیادی را مشغول این برنامه ها بوده است.

 

ب. عمومی کردن تکنولوژی

اگر والدین قصد خریدن کامپویوتر دارند، باید آن را برای خانواده بخرند. وقتی این وسیله برای خانواده باشد، ضریب امنیّتش بالا می رود و در جایی قرار می گیرد که خانواده بر آن نظارت دارند و بچّه ها هم به این مسئله اعتراض نمی کنند.

 امّا اگر والدین برای فرزند یک لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی بخرند، او هم این وسیله را در اتاقش قرار می دهد و مانیتور را رو به دیوار می کند و  برای آن یک پسورد می گذارد. در این هنگام اگر ما بخواهیم به کامپیوتر او ورود پیدا کنیم، باید اجازه بگیریم؛ لذا کامپیوتر باید برای خانواده خریده شود.

 

ج. پاکسازی ارتباطات

والدین بعد از پاکسازی محیط خانه، باید ارتباطات را نیز پاکسازی کنند؛ یعنی وقتی به خانه ای می‌روند که در آنجا ماهواره وجود دارد، از صاحب خانه بخواهند که آن را خاموش کند؛ هرچند که ناراحت شود. 

 

د. دوستی با دوستان

نکته سوّم این است که والدین دوستان فرزندان خود را تحت نظر داشته باشند. اگر دوستی بچّه ها از چهارچوب نظارت خانواده دور شود، آنها آسیب می بینند؛ ما بارها گفته ایم که پدر و مادرها باید با دوستان بچّه های خود دوست باشند.

در یک روایت آمده است که نبیّ مکرّم اسلام از کوچه ای عبور می کردند که ناگهان سمت کودکی رفتند و آن را بوسیدند و نوازش کردند. عدّه ای از یاران که با پیامبر گرامی اسلام همراه بودند، پرسیدند که این کودک چه کسی بود؟ حضرت نیز در پاسخ فرمودند: این کودک از دوستان فرزندم حسین علیه السلام است؛ یعنی حضرت به دوستان فرزندشان هم محبّت می کردند و با هم نان و نمک می خوردند.