ممکن است گاهی اوقات بچّه‌ها با اندام جنسی خود بازی ‌کنند و تصوّر پدر و مادر این باشد که حتماً آنها چیزهایی از آن مسائل را می‌دانند؛ در صورتی که این تصوّر درست نیست. معمولاً بچّه‌ها به دو دلیل ممکن است با اندام جنسی خود بازی ‌کنند:

الف. کسب آرامش

وقتی یک کودک به دلایل مختلف آرامش ندارد ممکن است با  اندام جنسی خود بازی ‌کند تا به آرامش برسد. این بچّه نیازمند این است ب که در محیط آرام قرار بگیرد و مهمترین کسانی که می‌توانند این آرامش را به فرزند بدهند، والدین هستند.

 

ب. عادت غلط

ممکن است کودک به دلیل یک عادت غلط با اندام خودش بازی کند؛ مثلاً وقتی لباس زیرش تنگ است و عضو خاصّ بدن او خارش پیدا می‌کند، به آن عضو خاص دست می‌زند و از این کار خوشش می‌آید؛ لذا این کار تبدیل به یک عادت غلط می‌شود.

 

 

راهکارها

الف. استفاده از شیوه حواس پرتی

ما نباید مستقیماً این موضوع را به فرزندمان بگوییم و او را از این کار منع کنیم؛ بلکه بیشتر باید روش حواس‌پرتی را به کار ببریم؛ به عنوان مثال هر ‌وقت دیدیم که دست او به سمت عضو خاصّ می‌رود، حواس او را پرت کنیم.

 

ب. پیشگیری و رفع عوامل

همچنین باید عوامل به وجود آورنده این مشکل را رفع کنیم؛ مثلاً اگر لباس زیر فرزندمان تنگ است، لباس مناسبی به او بپوشانیم، اگر برای رفع خارش نیاز به استفاده از پودر یا کرم خاصّی است، از آن استفاده کنیم.