اصحاب امام حسین علیه السّلامبا تاثیر گرفتن از خانواده، محیط، اطرافیان و جاذبه ی روحانی امام حسین علیه السّلام به تربیت الهی رسیدند. والدین برای این که فرزندان خود را این گونه تربیت کنند، باید چند اصل را رعایت کنند:

  1. خدا را وارد تربیت فرزند کنند؛ مهم ترین اصل این است که ما خدا را وارد معادلات تربیتی کنیم. امروزه متاسّفانه والدین تمام عوامل غیر از خدا را در تربیت بچّه دخالت می دهند.
  2. اهل بیت را وارد تربیت فرزند کنند؛ وقتی که بچّه ها از کوچکی با نام و یاد اهل بیت علیهم السّلام بزرگ شوند، در بزرگسالی نیز پیرو اهل بیت می‌شوند.
  3. بین روحانیّت و فرزند رابطه ایجاد کنند؛ پدر و مادر باید بین فرزندانو روحانیّت پیوند ایجاد کنند؛ چراکه اگربچّه ها باروحانیون ارتباط نداشته باشند؛ دیگر نمی توانند دین خود را از شخص یا نهاد دیگری بگیرند.

 

مقام معظم رهبریدام ظلهفرمودند:” آن هایی که اسلام را بدون روحانیّت می خواهند، آن ها اصلاً اسلام را نمی خواهند“. کسانی در مکتب اهل بیت علیهم السلام ماندند، چه در عصر نبیّ مکرّم اسلامصلی الله علیه و آله و چه در عصر امیرالمومنین علیه السلام چه در عصر ائمه ی معصومینعلیهم السلام، کسانی بودند که پیوند با علماء دینی داشتند.

 

د. موارد ضدّ تربیتی را از خانه دور بریزند؛

برای تربیت الهی باید محیط سالم باشد؛ لذا پدر و مادر باید هر چیزی را که مانع تربیت صحیح بچّه ها می شود، از خانه دور بریزند و قدری خانه تکانی کنند؛ به عنوان مثال اگر آنها در خانه ماهواره دارند، باید آن را کنار بگذارند یا اگر در حافظه ی موبایل خود موسیقی های نامناسب دارند، آن را پاک کنند.