در مسائل مالی در اسلام سر مال مجهول المالک اگر اختلافی شود. مثلاً این کتاب برای من است، فرض کنید این کتاب این‌جا باشد ندانند برای کیست؟ صاحب خانه بگوید کتاب برای من نیست، یک کسی این‌جا جا گذاشته است، اوّل آن را نگاه می‌کنیم اسم کسی نوشته نشده است، شناسنامه ندارد یک نفر از راه می‌رسد می‌گوید این برای من است می‌گویند شاهد داری؟ می‌گوید یک شاهد دارم. می‌گویند قسم بخور. قسم می‌خورد به خدا قسم راست می‌گویم، کتاب را به او می‌دهند. به این قضیه‌ی شاهد و یمین می‌گویند. شیعه و سنی بلکه جمهور مسلمین این را قبول دارند.

در کتب فقهی نوشتند یکی از کسانی که بیش از همه این قاعده را در دوران حکومت خود استفاده کرد خود خلیفه‌ی اوّل است. می‌گوید مگر شما یک شاهد نداشتید؟ ام ایمن است، بقیّه‌ی فامیل را رها کن. ام ایمن شاهد است، مسئله هم مسئله‌ی مالی است. یک تکّه زمین است.

جالب است شما نگاه کنید در خطبه‌ی فدکیّه حضرت زهرا (سلام الله علیها) قسم خورده است ولو این‌که حکومت نخواسته است حضرت قسم خورده است یعنی طبق قاعده‌ی یمین و شاهد. شاهد که شاهد است، یمین یعنی قسم. اگر یک مالی صاحب ندارد، شما می‌گویید فدک صاحب خاص ندارد، حضرت زهرا می‌گوید دارد، برای من است. شما می‌گویید ندارد وقتی مجهول المالک است، حضرت یک شاهد آورده است که ام ایمن است و قسم هم خورده است. باید می‌دادید، خود تو هم معتقد بودی، خلاف عقیده‌ی خود عمل کردی.