آیا ادعای ابن تیمیه صحت دارد که گفته است: مردم از آل محمد صلی ‌الله ‌و ‌علیه‌ و ‌آله چیزی را نیاموختند، زیرا آل محمد صلی ‌الله ‌و ‌علیه‌ و ‌آله علمی نداشته اند!!

 

تبیین موضوع

مرحوم ابوزهره مسئله ی مهمی را مطرح ساخت؛ که برای من به عنوان یک محقق، امر بسیار مهمی بود که بدانم حق با آل محمد صلی ‌الله ‌و ‌علیه‌ و ‌آله است و یا با سلفیت!؟

او کتاب امام جعفر صادق را به نگارش درآورد؛ و ما مطلبی را از عبارت ابن تیمیه آموختیم که مردم از آل محمد صلی ‌الله ‌و ‌علیه‌ و ‌آله چیزی را نیاموختند، زیرا آل محمد صلی ‌الله ‌و ‌علیه‌ و ‌آله علمی نداشته اند!!

زمانی که سلفی بودم، این موضوعی بود که به آن اعتقاد داشتم.

اعتقاد داشتم که آل محمد صلی ‌الله ‌و ‌علیه‌ و ‌آله علمی ندارند و به همین سبب از آل محمد صلی ‌الله ‌و ‌علیه‌ و ‌آله چیزی نیاموختیم؛ و این مطلبی بود که از ابن تیمیه آموخته بودیم.

ولی محمد ابو زهره گفت: آیا این عاقلانه است حکومتی که امام علی علیه‌ السلام را لعن می کرد و حسین علیه‌ السلام و اولاد حسنین علیهما‌ السلام، -چه در عصر عباسی و چه در عصر اموی- به قتل می رساند، اجازه دهد تا نعارف حقه ایان در جامعه منتشر گردد؟

حکومت و امپراطوری که با قتل خاندان محمد محمد صلی ‌الله ‌و ‌علیه‌ و ‌آله پایه گذاری شد، به مسلمانان این اجازه را خواهد داد که مذهب اهل بیت علیهم السلام را مدون کنند؟! آیا این امر منطقی است!

این سخنی بود که امام اهل سنت، ابو زهره به آنان گفت.

و افزود اگر به این موضوع به چشم تردید بنگریم که مذهب امام جعفر صادق علیه‌ السلام -معروف به مذهب جعفری- مذهب اهل بیت علیهم السلام نیست؛ بنابراین پرسش می کنیم: مذهب اهل بیت کجاست؟!

آیا باور کردنی است که مردم در کل جهان به امور دینی توجه نشان دهند؛ و آل محمد صلی ‌الله ‌و ‌علیه‌ و ‌آله که به صلوات بر آنان فراخوانده شده ایم، به دین توجه نشان ندهند؟؟!!

بنابراین دولتی که آنان را لعن کرد، مردم را از گفتن سخن آنان منع نمود.

سپس فرقه جعفری آمد و کلام اهل بیت علیهم السلام را مدون کرد.

آنگاه ما در آن تردید کردیم و  به اشتباه افتادیم.

پس اگر بگوئیم که این مذهب آل محمد صلی ‌الله ‌و ‌علیه‌ و ‌آله نیست، باید مذهب آل محمد صلی ‌الله ‌و ‌علیه‌ و ‌آله را به مردم معرفی کنیم!

پس این نوعی اشتباه است که شیخ ابن تیمیه به آن گرفتار شد!