ازدواج امری پسندیده است که مطابق طبیعت،  فطرت، شرع، عقل، حافظ بقای نسل، پاکی نسل،   سنت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)، امر مقدس، نشاط بخش و نشانه خداست. پس باید هرچه زودتر و بهتر به آن پرداخت.

متأسفانه به دلیل بالارفتن سطح توقعات، تحولات فرهنگی،  توسعه ارتباطات نامطلوب و فساد و حریم شکنی ازدواج را با مشکل مواجه نموده است. اما با عنایت خداوند و یاری ائمه اطهار(علیهم السلام) می‌ توان بر این مشکلات غالب شد. عواملی مثل تعیین مهریه های بالا، معیارهای اشتباه در ازدواج، استخاره و مخالفت های والدین و… است.

مانع تراشی در ازدواج مصداق «صد عن سبیل الله»  محسوب می‌ شود و هر کس باید به هر طریقی که می‌ تواند مشکلاتی را از سر راه این امر بردارد.

 

و اما این که نامزد شما در دوران نامزدی حرف از طلاق می‌ زند از دوحال خارج نیست. یا واقعاً از اصل، آمادگی ازدواج و زندگی زناشویی را نداشته و شما متوجه نشدید، یا الان در اثر مواجهه با حقایق و مسئولیت هایی که باید متعهد آنها شود خود را ناتوان دیده و می‌‌خواهد زندگی را تمام کند. به هر دلیل این گونه صحبت‌ها و بهانه‌ها در دوران عقد، خبر از نداشتن بلوغ کافی برای ازدواج و عدم مسئولیت‌‌پذیری و یا بی‌‌علاقگی و اشتباه در انتخاب او می‌‌دهد و باید جدی گرفته شود. یعنی مشکلات در این دوران با سایز کوچک می‌‌توانند پس از عروسی به سایز بزرگ تبدیل شوند و این بی ثباتی نمی‌‌تواند خود به خود از بین رفته و جای خود را به تعهد و مسئولیت‌پذیری بدهد.

 

درباره مهریه واقعیت این است که مهریه باید در توان داماد باشد. خصوصاً با این نوسان قیمت سکه، این اضطراب و نگرانی همیشه با داماد هست که اگر متعهد این تعداد سکه شده، باید فوری بتواند پرداخت کند و عملاً هم بسیاری از عروس خانم‌ها و یا خانواده‌هایشان که فقط نگاه تشریفاتی به رقم سکه‌ها دارند، در شرایطی که مهریه باید پرداخت شود بدون در نظر گرفتن شرایط مرد، آن را طلب می‌ کنند و ایشان تعداد زندانیان مهریه را مشاهده نموده و این نگرانی او را آزار می‌‌دهد. ولی این را باید قبل از عقد دقت می‌‌‌کرد و یا الان با همکاری شما به مقدار مطلوبی برسانید که در توان ایشان باشد. می‌‌توانید ۱۴ سکه را با قید عندالمطالبه و ۱۱۰ سکه مابقی را با قید عندالاستطاعه ثبت کنید تا هم منظور ایشان محقق شود و هم مابقی آن را در صورت داشتن توان به شما پرداخت کند و این راه می‌‌تواند نگرانی ایشان را برطرف کند.

 

البته از ادبیات و متن سؤال شما به خوبی آشکار می‌ شود، شما دختر فهمیده و با تدبیری هستید. سعی کنید به همسرتان امید بدهید و مشکلات را در نظر او قابل حل نشان دهید. همان طور که خودتان مطرح کردید وقتی همسرتان بیکار می‌ شود و یا فراوانی مشکلات را در برابر خودش می‌ بیند احساس ناتوانی و شکست می‌ کند. بنابراین لازم است در سال های اولیه زندگی با کمک خانواده دو طرف و با قناعت با هم بسازید و مشکلات زندگی را فرصتی برای تجربه و پختگی در زندگی بدانید. چنان که بیشتر پدر و مادرهای نسل قبل در ابتدای زندگی با این مشکلات روبه رو بودند اما با همت و تلاش و صبر و قناعت پس از چندین سال آهسته آهسته زندگی آنها سامان گرفته است. شما هم نگران نباشید و با توکل به خدا و امید به رحمت او زندگی را با تلاش و قناعت ادامه دهید.